حفاظت از خوردگی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی


حفاظت از خوردگی

جهت آموزش و انجام پروژه های حفاظت کاتدی و محافظت از خوردگی با نازل ترین قیمت در سراسر ایران با شماره 09106752588 و 09132050479 (جاوید) تماس حاصل فرمایید.
جهت تحلیل نمودارهای EIS، نایکوئیست، باد (Bode)، تافل و دیگر آزمون های خوردگی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید
جهت ترجمه متون توسط مجرب ترین کادر ترجمه و همچنین انجام پروژه ها و تحقیقات مرتبط با خوردگی و اکسیداسیون، با ایمیل javidparvar@gmail.com مکاتبه فرمایید
برای پاسخگویی به سوالات و مسائل مربوط به خوردگی با ایمیل و شماره تماس های بالا ارتباط برقرار نمایید
جهت همکاری در زمینه های مرتبط با خوردگی (ترجمه، پژوهش، آموزش و همکاری در انجام پروژه ها) رزومه خود را به ایمیل بالا ارسال نمایید.
جهت انجام نگارش، صفحه آرایی، ویرایش و... مرتبط با پایان نامه های دانشجویی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید

پاسخ سوال شما اينجاست(حتما ببينيد)!

وبسايت تخصصي خوردگي

کانال تلگرامي خوردگي

کانال تلگرام خوردگي

۲۴ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

افزودن پیگمنت‌های ضدخوردگی به فرمولاسیون پوششها یکی از روش‌های موثر بر مقاومت آنها در برابر جدایش کاتدی به حساب می‌آید. در این راستا، بهکارگیری نسل‌های جدید پیگمنت‌های ضدخوردگی برپایه فسفات به‌عنوان راهکاری قابل اعتنا برای کاهش اختلاف موجود بین سطح بازدارندگی ترکیبات سمی بر پایه کرومات و جایگزین سنتی‌شان (پیگمنت فسفات روی) به‌شمار می‌رود. در این پژوهش، علاوه‌بر مطالعه نقش فسفات روی آلومینیوم به‌عنوان پیگمنت ضدخوردگی نسل دوم برپایه فسفات در عملکرد حفاظتی پوشش اپوکسی- پلی آمید با استفاده از تکنیک نویز الکتروشیمیایی، تاثیر اصلاح ساختار پیگمنت فسفات روی بر مقاومت پوشش در برابر جدایش کاتدی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در حضور پیگمنت اصلاح شده، استحکام چسبندگی بیشتر و نرخ جدایش کاتدی کمتر پوشش، به کنترل pH به‌صورت موضعی در ناحیه جدایش و رسوب لایه‌ای محافظ برروی سطح ارتباط داده شد که این مساله توسط پارامترهای مستخرج از تکنیک طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی به اثبات رسید. اگرچه افزایش دما و پتانسیل کاتدی اعمالی به رشد بیشتر مناطق جدایش انجامید، اما پیگمنت فسفات روی آلومینیوم همچنان نقش موثرتری را در مقاوم نمودن پرایمر اپوکسی در برابر این پدیده مخرب ایفا نمود

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۵۲

 

در این تحقیق اثر احتمالی امپدانس الکترود مرجع بر امپدانس الکترود کار مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور سامانه¬های مختلف الکترود/الکترولیت با امپدانس‌های مختلف همراه با الکترودهای مرجع با امپدانس مختلف مورد آزمایش اسپکتروسکوپی امپداتس الکتروشیمیایی (EIS) قرار گرفت. در آزمایشات، محدوده امپدانس الکترودهای کار 1 و 10کیلو اهم سانتی‌متر مربع و محدوده امپدانس الکترودهای مرجع در محدوده 1 تا 10 کیلو اهم بوده است. نتایج نشان داد، الکترود مرجع با بیشترین امپدانس در برخی از الکترودهای کار می‌تواند منجر به انحراف از طیف امپدانس واقعی در محدوده فرکانسی بالا یا پایین گردد که این موضوع در مطالعات بازدارندگی خوردگی بسیار حائز اهمیت است.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۳۹

 


در این تحقیق، تاثیر تغییر شرایط سنتز برای رنگدانه فسفات روی پتاسیم بر روی خواص ضدخوردگی آن بررسی شد. عواملی نظیر زمان کلسینه، زمان خاموشی، سرعت اختلاط و نسبت مولی KOH/ZnCl2 به عنوان عوامل موثر در سنتز انتخاب گردید. از روش هم رسوبی برای سنتز رنگدانه‌ها استفاده شد و عملکرد بازدارندگی خوردگی آن‌ها در محلول کلرید سدیم 3.5% طی زمان غوطه‌وری (1، 4 و 24 ساعت) مطالعه گردید. از آزمون‌های پراش پرتو ایکس (XRD) و طیف‌سنجی رامان برای شناسایی این رنگدانه‌ها استفاده گردید. جهت ارزیابی عملکرد بازدارندگی خوردگی رنگدانه‌های سنتز شده در مقایسه با فسفات روی تجاری، از آزمون‌های طیف‌‌سنجی امپدانس الکتروشیمیایی (EIS)، پلاسمای کوپل شده القا شده (ICP)، اندازه‌گیری pH و پردازش سطح استفاده شد. نتایج آزمون‌ها، عملکرد بهتر بازدارندگی خوردگی فسفات روی پتاسیم نسبت به رنگدانه فسفات روی تجاری را نشان می¬دهد. همچنین، ارزیابی عملکرد بازدارندگی خوردگی درون محلول اشباع نشان داد که با افزایش زمان، مقاومت انتقال بار نمونه‌های سنتز شده افزایش یافته و با افزایش سرعت اختلاط و کاهش نسبت هیدروکسید پتاسیم به کلرید روی در سنتز، عملکرد بازدارندگی خوردگی تا حد زیادی بهبود می‌یابد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۳۱



در این تحقیق، تاثیر نانوذرات کاربید سیلیسیم و روش آماده‌سازی سطح زیرلایه بر خواص مکانیکی و رفتار خوردگی پوشش‌های نانوکامپوزیت PU-SiC با ضخامت حدود 40 میکرومتر بر روی زیرلایه فولاد کم‌کربن مورد ارزیابی قرار گرفت. نانوکامپوزیت‌ها به روش اختلاط محلولی تهیه شدند و زیرلایه با روش‌های ماسه‌پاشی و سنباده‌زنی آماده‌سازی شد. اندازه نانوذرات و پراکندگی آن‌ها با استفاده از تصاویر میکروسکوپی الکترونی روبشی گسیل میدانی و تجزیه و تحلیل پراش پرتو ایکس بررسی گردید. خواص فیزیکی و مکانیکی پوشش‌ها با استفاده از آزمون‌های چسبندگی قدرت کندن، ضربه لوله‌ای و سختی‌سنج مدادی، مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی تاثیر پوشش‌ها بر خواص خوردگی فولاد از آزمون‌های امپدانس الکتروشیمیایی و پتانسیودینامیک استفاده گردید. جهت بررسی تاثیر نانوذرات بر ساختار پلی‌یورتان از آزمون طیف‌سنجی زیر قرمز تبدیل فوریه استفاده شد. نتایج بررسی‌ها نشان داد، با افزودن نانوذرات تا 2 درصد وزنی در پوشش‌های پلی‌یورتان، استحکام چسبندگی تا 50 درصد، سختی از 3H به 5H و مقاومت به ضربه پوشش‌ها حدود 34 درصد افزایش یافت و تغییر چندانی در رفتار خوردگی آن‌ها نسبت به پلی‌یورتان ایجاد نشد. نتایج تجزیه و تحلیل پراش پرتو ایکس و تصاویر میکروسکوپی الکترونی روبشی گسیل میدانی نشان داد نانوذرات تا 2 درصد وزنی به خوبی در زمینه پلی‌یورتان پراکنده شدند. آماده‌سازی سطح زیرلایه به روش ماسه‌پاشی نسبت به روش سنباده‌زنی استحکام چسبندگی را تا 35 درصد بهبود داد ولی مقاومت به ضربه کمتری در پوشش¬ها ایجاد کرد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۲۵

اثر بازدارندگی سطح فعال کاتیونی DTAB دودسیل تری متیل آمونیوم برمید برخوردگی فولاد کم کربن در محلول M1 HCl، با استفاده از روش کاهش وزن مورد بررسی قرار گرفت. جذب مولکول‌های سطح فعال بر سطح فولاد باعث ایجاد مانعی بر سطح فلز می‌شود و از کاهش وزن فلز بر اثر خوردگی در محلول اسیدی جلوگیری می‌کند. بازدارندگی ماده DTAB برخوردگی فلز، با افزایش غلظت ماده فعال سطحی در محلول اسیدی، افزایش می‌یابد. همچنین با افزودن چند الکل بلند زنجیر، C7OH 1- هپتانول، C12OH 1- دودکانول و C15OH 1-پنتادکانول به محلول بازدارنده، اثر مشارکتی و اثر طول زنجیر الکل‌ها در بازدارندگی خوردگی مورد مطالعه قرار گرفت. اثر مشارکتی یون کلرید با افزودن NaCl به محلول اسیدی حاوی DTAB بررسی شد. اثر بازدارندگی سطح فعال، با افزودن NaCl، به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. افزودن NaCl به محلول بازدارنده، غلظت DTAB برای رسیدن به اثر بازدارندگی مطلوب را تا حدود 100 برابر کاهش می‌دهد و باعث کاهش قیمت نهایی سیستم بازدارنده می‌شود.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۱۷


پدیده خوردگی طی سالیان متمادی یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعتی بوده و تحقیقات زیادی جهت کنترل آن صورت گرفته است. این پدیده بیشتر روی فلزات و آلیاژها و همچنین مواد پلیمری به‌واسطه برهمکنش با آب دریا، محیط ‌تر، باران‌های اسیدی، پرتوهای مختلف، آلودگی‌ها، محصولات شیمیایی و قراضه‌های صنعتی رخ می‌دهد. فصل مشترک بین مرزدانه‌ها و ترک‌های دوطرفه و مواد غیر همجنس، مکان‌های مستعد جهت خوردگی هستند، ضمن این که وجود ناخالصی‌ها، مورفولوژی سطح و مطابقت نداشتن شبکه ساختاری مواد می‌تواند نرخ خوردگی را افزایش دهد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۴ ، ۱۹:۵۷

در محیط های هیدروکربنی،‌ باید یک محیط رسانا (رسانایی به صورت الکترولیتی) حضور داشته باشد( که عموما این محیط از یک فاز مایع یا بوسیله ی حلال های قطبی بوجود می آیند) که خوردگی بوقوع بپیوندد. مثال هایی از این مسئله خطوط جریان نفت و گاز یا خط لوله ها در محیط فرایندهای شیمیایی هستند که در این موارد ارائه ی یک سیستم پروبی پیچیده،‌ ساده نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۹:۰۹

بازرسی یا نظارت بر خوردگی به اندازه گیری خوردگی ایجاد شده تحت شرایط صنعتی یا شرایط عملیاتی تجربی، اشاره دارد. نظارت بر خوردگی ممکن است به عنوان داده های بدست آمده از سرعت از هم پاشیدگی ماده است. به هر حال یک چنین داده هایی عموما در محدودیت استفاده دارند و برای استفاده از آنها در برنامه ی مدیریت خوردگی نیاز است تا آنها را به اطلاعات مفید تبدیل کرد. این نیاز باعث گشته تا انقلابی در زمینه ی وسایل نظارت بر خوردگی ایجاد شود و این وسایل به سمت وسایلی حرکت کنند که اطلاعات را در زمان حال به ما بدهند و همچنین این وسایل به سمت سیستم های بر پایه ی اطلاعات و ساختارهای هوشمند رفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۹:۰۴

همه ی آنچه یک مهندس خوردگی نیاز دارد اینجاست. کلیک کنید

حفاظت آندی یک روش و فن آوری پیشرفته در جلوگیری از خوردگی فلزات اعم از مخازن و مبدل ها و لوله ها به خصوص در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و صنایع مرتبط با اسید سولفوریک می باشد که متاسفانه نه تحقیقات و پایان نامه های دانشگاهی و نه در صنعت آن طور که بایسته است به آن پرداخته شده است ، حفاظت آندی ویژگی ها وتمایزات و تشابهاتی با حفاظت کاتدی دارد که در مقاله پیوست به صورت خلاصه و با زبان ساده به آن پرداخته شده است ، امید است مورد توجه قرار گیرد.

دانلود فایل pdf این مطلب از اینجا

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۶:۵۷

حفاظت کاتدی اولین بار توسط همفری دیوی ، در سال۱۸۲۴ میلادی، در شهر لندن و در میان سلسله مقالاتی که ایشان به انجمن سلطنتی ارائه می‌کردند مطرح گردید. بعد از یک سری آزمایشات موفق، اولین استفاده عملی از این فناوری جدید در همان سال و در رزم ناو اچ ام اس سمرینگ به وقوع پیوست. ساختار اولیه این سیستم عبارت بود از یک آند فداشونده که از آهن ساخته شده بود که اطراف آن غلافی از جنس فلز مس (همجنس بدنه اصلی کشتی) قرار داده بودند و به بدنه کشتی در زیر آب متصل کرده بودند و واکنش شیمیایی که بین آهن و مس انجام می‌شد، از سرعت خورده شدن فلز مس در اطراف میله آهنی می کاست و آن را حفاظت می‌کرد. این دانشمند پیشنهاد نمود که برای حفاظت کاتدی کشتیهای با بدنه مسی قطعاتی از آهن به عنوان آندهای از بین رونده روی بدنه کشتی‌ها نصب شود به طوری که نسبت سطحی آهن به مس۱ به۱۰۰ باشد. به هر ترتیب یکی از نتایجی که حفاظت کاتدی به همراه داشت، رشد و توسعه دریانوردی بود. به دلیل اینکه این تکنولوژی جدید می‌توانست رشد دریانوردی را تسریع ببخشد و این امر نیز منجر به تحولاتی بنیادین و ساختار شکنانه در استفاده از کشتی‌های ساخته شده در آن زمان می‌شد؛ نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در اقدامی پیشگیرانه و محافظه کارانه، تصمیم به کنار گذاشتن این تکنولوژی و ترجیح دادن به تعمیر بدنه‌های مسی پوسیده کشتی‌ها گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۵:۰۲