حفاظت از خوردگی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی


حفاظت از خوردگی

جهت آموزش و انجام پروژه های حفاظت کاتدی و محافظت از خوردگی با نازل ترین قیمت در سراسر ایران با شماره 09106752588 و 09132050479 (جاوید) تماس حاصل فرمایید.
جهت تحلیل نمودارهای EIS، نایکوئیست، باد (Bode)، تافل و دیگر آزمون های خوردگی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید
جهت ترجمه متون توسط مجرب ترین کادر ترجمه و همچنین انجام پروژه ها و تحقیقات مرتبط با خوردگی و اکسیداسیون، با ایمیل javidparvar@gmail.com مکاتبه فرمایید
برای پاسخگویی به سوالات و مسائل مربوط به خوردگی با ایمیل و شماره تماس های بالا ارتباط برقرار نمایید
جهت همکاری در زمینه های مرتبط با خوردگی (ترجمه، پژوهش، آموزش و همکاری در انجام پروژه ها) رزومه خود را به ایمیل بالا ارسال نمایید.
جهت انجام نگارش، صفحه آرایی، ویرایش و... مرتبط با پایان نامه های دانشجویی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید

پاسخ سوال شما اينجاست(حتما ببينيد)!

وبسايت تخصصي خوردگي

کانال تلگرامي خوردگي

کانال تلگرام خوردگي

۵۸ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

فولادهای زنگ نزن داپلکس گروهی از فوالدهای زنگ نزن هستند که علاوه بر مقاومت خوب در برابر خوردگی، دارای استحکام مناسب و روش های پر انرژی هستند. خواص فیزیکی این فوالدها مابین فوالدهای زنگ نزن آستنیتی و فریتی قرار می گیرد، اما در مجموع خواص آنها به فوالدهای زنگ نزن فریتی و فوالدهای کربنی شباهت بیشتری دارد. مقاومت به حفره دار شدن و خوردگی شیاری این فوالدها تابعی از مقدار کروم، مولیبدن، تنگستن و نیتروژن و مشابه فولاد زنگ نزن آستنیتی ISIA 613 بوده و حتی در برخـی داپلکس هـا بهتر از فولاد زنگ نـزن آستنیتی مقـاوم در برابـر آب دریـا  عمل می کنند.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۹:۱۵

در تحقیق حاضر، پوشش نانو هیدروکسی‌آپاتیت HA، به عنوان ماده‌ای با ساختار مشابه جزء معدنی بافت سخت بدن انسان و دارای زیست سازگاری بسیار مناسب پس از اعمال با روش سل ژل بر روی زیر لایه ای از آلیاژ Ti-13Nb-13Zr، مورد مطالعه قرار گرفته است. پوشش نانو‌ HA به روش سل - ژل، از واکنش دو محلول کلسیم ‌نیترات چهار آبه و تری اتیل فسفیت در شرایط بهینه با موفولوژی کروی شکل بر روی آلیاژ Ti-13Nb-13Zr پوشش داده شد. از عامل فعال کننده سطحی غیریونی پلی‌اتیلن‌گلیکول PEG برای کنترل تغییرات مورفولوژی استفاده گردید. جهت افزایش بلورینگی، نمونه های پوشش داده شده در دمای ◦C400 به مدت یک ساعت در اتمسفر Ar تحت عملیات حرارتی قرار گرفتند. پراش پرتو ایکس XRD و طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز FTIR جهت بررسی فازهای ایجاد شده، میکروسکوپ نیروی اتمی AFM جهت بررسی توپوگرافی پوشش و میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM جهت بررسی مورفولوژی پوشش اعمالی مورد استفاده قرار گرفت.نتایج نشان داد که پوشش نانو HA با دانه های کروی شکل بر روی زیر لایه Ti-13Nb-13Zr با ضخامت یکنواخت µm50 با اندازه کریستالیت های nm48 اعمال شده اند.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۹:۰۳

بطور کلی برای افزایش ضرایب ایمنی در صنایع از روشهای متعددی استفاده می شود که در این میان خوردگی با ایمنی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد، زیرا یکی از مشکلات همه صنایع مسئله خوردگی در سیستمهای آنهاست. بخصوص در صنایع خطوط انتقال نفت و گاز، مسئله خوردگی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که جهت کنترل آن از روش حفاظت کاتدیک استفاده می شود. این روش که از قوانین الکتروشیمیایی پیروی می کند به 2 صورت انجام میگیرد: 1- استفاده از آند فداشونده و ایجاد یک پیل گالواینک مناسب، 2- استفاده از یک مولد برق DC یا استفاده از یک ترانسفورمر رکتی فایر که دارای دو قطب مثبت و منفی می باشد بطوریکه قطب مثبت به حفره آندی و قطب منفی به سازه مورد حفاظت متصل می شود. حفره های آندی معمولا در محلی احداث می شوند که اولا خاکی باشد و ثانیا pH آن پایین نباشد و معمولا برای پولاریزاسیون بهتر و یکنواخت تر فاصله آندها را بیشتر در نظر میگیرند تا از نظر توزیع پتانسیل تداوم بیشتری داشته و حفاظت بهتر انجام گیرد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۴ ، ۰۰:۴۹

یکی از پیش نیازهای سیستم مونیتورینگ حفاظت کاتدی سازه های دریایی، دستیابی به حل عددی پدیده خوردگی گالوانیکی این سازه ها می باشد. پدیده فیزیکی خوردگی گالوانیکی را می توان با یک مسئله مقدار مرزی در میدان الکترولیت آب دریا توصیف نمود. چنانچه مشخصه توزیع پتانسیل نسبی هر نقطه نسبت به پتانسیل مرجع میدان و مشخصه شار جریان پلاریزه سطحی به عنوان شرط مرزی طبیعی فرض گردد، این مسئله مقدار مرزی با یک معادله دیفرانسیل با مشتقات پاره ای لاپلاس فرموله می شود. در این مقاله ابتدا ضمن توصیف پدیده خوردگی گالوانیکی یک سازه غوطه ور در آب دریا و معرفی مشخصه های این پدیده، معادله دیفرانسیل سیستم استخراج و شرایط مرزی هندسی و طبیعی آن تعیین می گردد. آنگاه بر اساس روش مانده های وزن دارد فرمولبندی اجزای محدود سیستم توسعه داده می شود. سپس بنامه کامپیوتری تهیه شده که بر اساس این فرمولبندی به حل سیستم خوردگی گالوانیکی می پردازد، معرفی و حل عددی یک سیستم ساده خوردگی که به کمک برنامه کامپیوتری مذکور بدست آمده ، ارائه می گردد. در نهایت ضمن مقایسه این نتایج با نتایج حل دقیق و همچنین اندازه گیری های تجربی، میزان توافق هر یک از نتایج با یکدیگر مشخص می گردد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۴۷

پوشش های فلزی به صورت گسترده ای جهت افزایش مقاومت به خوردگی فولاد کربنی استفاده می شوند. ا زجمله متداول ترین این پوشش ها که در صنعت بر روی سازه های فولادی اعمال می شود پوشش های فداشونده مانند روی و آلیاژ های آن است. این پوشش ها گاهی همراه با یک پوشش اورگانیک نهایی استفاده می شوند. لذا می تواند با تشکیل یک سد فیزیکی غیر قابل نفوذ که مانع از تماس رطوبت و هوا با سطح فولاد می شود و همچنین با حفاظت کاتدی از سازه های فولادی محافظت کند. این حفاظت تا مصرف کامل روی یا آلیاژ آن ادامه خواهد داشت. از لحاظ اقتصادی استفاده از این پوشش ها از راه های موثر و اقتصادی برای محافظت تجهیزات فولادی در برابر خوردگی در محیط های خورنده مرطوب و آبی است. این دوام و پایداری پوشش اهمیت کاربرد آنها همچنین لزوم مطالعات گسترده تر بر روی این پوشش ها را نمایان می سازد. در این مقاله سعی شده است تا خوردگی فولاد ساده کربنی با پوشش روی (گالوانیزه) با و بدون پوشش اورگانیکی در محیط های آبی حاوی کلرید سدیم با استفاده از آزمون های طیف نگاری امپدانس الکتروشیمیایی و پلاریزاسیون بررسی و با یکدیگر و نیز با رفتار فولاد بدون پوشش به عنوان یک مرجع مقایسه شود.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۴۳

خوردگی یک پدیده طبیعی است,هنگامی که فلزی در معرض رطوبت و هوا قرار می گیرد رخ می دهد.برای جلوگیری از وقوع این پدیده که خسارات فراوانی را ببار می آورد راههای متعددی از جمله بهره گیری از حفاظت کاتدی وآندی,استفاده از انواع پوشش های فلزی و غیر فلزی همانند گالوانیزه کردن,پوشش های آلی و معدنی وجود دارد.در این میان پوشس های فلزی بدلیل داشتن محدودیت هایی همچون هزینه,وجود خلل وفرج فراوان درسطحشان)بدلیل بکارگیری روش های تجاری(وبروز پدیده گالوانیکی استفاده از آن جهت جلوگیری از وقوع این پدیده مقرون به صرفه نیست.برای برای بهینه کردن پوشش های مقاوم به خوردگی,امروزه از نانوفناوری در این پوشش ها خصوصا پوشش های آلی)رزین اپوکسی(به منظور افزایش خواص مقاومتی آن بهره می گیرند. به این صورت که می توان با اصالح اینگونه پوشش ها با نانوذراتی مانند زیرکونیا یا اکسید آهن می توان قابلیت ضد خوردگی آن را به مراتب بهینه کرد که وEIS 2 LSVو1 ECN برای تست آن نیز از تست های الکتروشیمیایی همچون 3 وتست واقعی سالت اسپری استفاده شده است.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۴۰

هدف مقاله ارائه شده در وهله اول شناسایی دقیق سازه های دریایی از حیث اهمیت نوع فلز بکار گرفته شده در آنها می باشد. پس از این شناسایی تعیین بهتین فلزی است که نسبت به سازه مد نظر الکترون دهی بهتری را داشته باشد. سپس با توجه به ابعاد سازه و آبخوری که دارا می باشد به محاسبه وزن آند می پردازیم و وزن آند مد نظر و همچنین بهترین مکانهای نصب آن را تعیین می نماییم. البته آنچه در این مقاله ارائه شده است بیان بسیار مختصر گذرایی از این شناسایی می باشد که مباحث و محاسبات آن در این مقوله نمی گنجد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۷

خوردگی درخطوط لوله زیرزمینی یکی ازمشکلات عمده ای است که اکثر صنایع استراتژیک مثل نفت و گازوپتروشیمی با آن مواجه هستند خطوط لوله دراین صنایع نقش شاهرگ حیاتی را ایفا می کنند و درتامین خوراک اصلی کارخانه و انتقال سیالات فرایندی در داخل کارخانه و بالاخره درنقل و انتقال محصولات تولیدی به پایانه ها استفاده میشوند به علاوه طراحی و نصب این شبکه های حیاتی صرف هزینه های عظیمی را دربردارد بنابراین حفاظت و کنترل این سازه ها امری لازم و حیاتی است یکی ازمعمولترین و موثرترین روش حفاظتی استفاده ازسیستم حفاظت کاتدی است استفاده ازاین روش سالهاست که درصنایع مختلف معمول می باشد درسالهای اخیر از این روش برای حفاظت الیاف فولادی تقویتی داخل سازه های بتوانی مثل سدها اسکله ها و غیره معمول شده است.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۴

خوردگی از مهمترین مشکلاتی است که صنایع بزرگ منجمله نیروگاهها با آن روبرو هستند که مقابله با آن هزینه زیادی را به خود اختصاص میدهد. سیستم حفاظت کاتدیک جهت جلوگیری از خوردگی و یا محدود نمودن آن به عنوان راه حل اساسی در اکثر سازه های زیرزمینی بکار میرود. در نیروگاه طوس بیش از 6200 متر لوله زیرزمینی متشکل از پنج سیستم مختلف تحت حفاظت کاتدیک قرار دارد که علیرغم سرمایه گذاریهای اولیه بدلائلی بتدریج کارایی خود را از دست داده و سیستم حفاظتی را مختل کرده بود.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۰

در این مقاله عوامل موثر در طراحی بهینه بستر آندی حفاظت کاتدی مورد بررسی قرار می گیرد. منظور از بهینه سازی بستر زمین، کاهش ابعاد آن تا حد امکان می باشد. در بعضی مناطق اجرای طرح استاندارد که محتاج زمینی به عرض کم و طول زیاد می باشد از نظر اقتـصادی مقـرون به صرفه نیست و از طرفی تاسیس بسترهای چاهی در مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی بالاست (شمال کشور) بسیار پر هزینه اسـت. در ایـن مقاله راه حل به صورت استفاده از بسترهای نزدیک پیشنهاد می شود. در این راستا روابط مربوط به توزیع پتانسیل بسترهای نزدیک و مقاومـت آن بدست آورده می شود و پارامترهای موثر برای کاهش ابعاد زمین شناسایی می شود. در خاتمه یک مورد عملی تاسیس بستر نزدیک جهـت تایید مطالعات انجام شده معرفی می گردد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۴ ، ۱۰:۱۸