بررسی خوردگی و علل تخریب پره¬های کمپرسور واحد کلر مجتمع پتروشیمی کارون
حسن بختیاری زمانی 1 *،
حمید غیور2 ، مصطفی مطیری نژاد 3 ، امین نکوبین4
1
دانشجوی کارشناسی
مهندسی مواد و متالورژی، دانشکده مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2
استادیار دانشکده
مهندسی مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
3
رئیس بازرسی فنی،
مجتمع پتروشیمی کارون
4
دانشجوی دکتری
مهندسی مواد، دانشکده مواد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
*E-mail: hassanbakhtiari@smt.iaun.ac.ir
چکیده
در
این پژوهش به بررسی خوردگی و علل تخریب پرههای کمپرسور واحد کلر مربوط به B-79302 مجتمع پتروشیمی کارون پرداخته شده است. در این
بررسی کمپرسور مورد نظر بعد از حدود 750 ساعت کارکرد دچار تخریب و خوردگی عمده در
بخش پرهها گردید. به منظور بررسی علل تخریب پره، پس از تهیه
عکسهای ماکروسکوپی، مشخصات متالورژیکی و مکانیکی پره و سطوح شکست آنها بررسی شد.
سپس جهت مطالعات ریز ساختاری، نمونههای متالوگرافی از مقاطع مختلف تهیه شد و توسط
میکروسکوپ نوری بررسی گردید. جهت بررسی دقیقتر ساختار و همچنین تعیین مکانیزم
شکست از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) به همراه آنالیزEDS استفاده گردید. خواص مکانیکی نیز با انجام آزمونهای سختی سنجی و
کشش ارزیابی گردید. بررسی سطح شکست توسط میکروسکوپ الکترونی نشان میدهد ترکهای
خستگی از حفرههای موجود در سطح پرفشار پره جوانهزنی کرده و به سمت مرکز گسترش
یافته است. آنالیزEDS از این حفرهها و رسوبات موجود در
ترکها نشان دهنده وجود کلر و مقداری گوگرد است. بر اساس نتایج به نظر میرسد عامل
اصلی شکست پرهها، خوردگی خستگی بوده است.
کلید واژه ها: خوردگی، پرههای کمپرسور، سطح شکست، ترکهای خستگی.
1 . مقدمه
خوردگی
را میتوان فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی یا طبیعی الکتروشیمیایی بین یک فلز و
محیط اطراف، که موجب تغییر خواص فلز شده و موجب پیدایش عدم کارایی فلز، محیط یا
سیستم فنی مربوط با فلز می گردد، تعریف نمود[1]. فولادهای زنگ نزن به علت کاربرد
وسیع در محیطهایی که مقاومت به حفرهدار شدن احتیاج است به طور چشمگیری مورد توجه
قرار گرفته است[2]. این فولادها به واسطه تشکیل یک لایه اکسیدی غنی از کروم که در
سطح آنها تشکیل
می شود مقاومت به خوردگی خوبی دارند.[3-5]
فولادهای زنگ نزن 316 و L316 به طور گسترده در صنایع شیمیایی، صنعت
نفت، مهندسی برق و صنایع هستهای مورد استفاده قرار میگیرند[6-15]. اگر این فولادها
در محیطهایی که اجزای خورنده( Cl- ) و یا شرایط
اکسید کننده دارند، قرار گیرند دچار خوردگی موضعی نظیر خوردگی حفرهای و یا شیاری
میشوند[2]. همچنین فولادهای زنگ نزن آستنیتی به سادگی منجر به ترک خوردگی تنشی(SCC)[1] در
محلولهای آبی H2S وCl- میگردد.
نقطه ضعف اصلی این فولاد حساسیت به ترک خوردگی تنشی(SCC) میباشد.گزارش گردیده
است که، حوادث در تجهیزات شیمیایی به علت SCC حدودا ً25% میباشد
که نیمی از این مقدار در محیطهای حاوی H2S مشاهده میگردد[6-9].
شرکت پتروشیمی کارون یا طرح ایزوسیاناتها در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر فعالیت میکند. این پتروشیمی در فاز اول خود دارای واحدی به نام خالص سازی خوراک است. در این واحد قسمتی به نام خالص سازی کلر وجود دارد که علاوه بر آنالیز و خالص کردن کلر وظیفه پمپ کردن و ارسال کلر را بر عهده دارد که این امر به وسیله کمپرسور صورت میگیرد.کمپرسورها ماشینهایی هستند که از آنها برای افزایش فشار سیالات تراکم پذیر(گازها و بخارات) استفاده میشوند[16و17] این کمپرسور با سرعت rpm 1480 در دمای oC 65 جهت خشک کردن و افزایش فشار کلر تا Bar 13(فشار ورودیBar 4 و فشار اعمالی رینگ مایعBar 10) استفاده میشود این کمپرسور از نوع دورانی و مدل رینگ مایع[2] بوده و رطوبت کلر طی فرآیند مشخص با ورود اسید سولفوریک غلیظ 98% جذب میشود[16-18]. ایمپلر[3]، بخشی از یک ماشین یا دستگاه طراحی شده است که برای انتقال حرکت یک سیال با چرخش ویژه در یک فضای محدود کاربرد دارد همچنین میتوان ایمپلر را نیز اینگونه تعریف نمود، پروانه یا پیش برنده، یک قطعه گردان در داخل یک لوله و یا مجرا است که جهت بالا بردن فشار یک سیال مورد استفاده قرار میگیرد [19]. خسارت حاصل از خوردگی فلزات در صنعت، هزینه فراوانی در بر دارد چرا که حدود نیمی از تولیدات سالانه فولاد برای تعویض قطعات مکانیکی خورده شده به کار میرود. لیکن بکار بردن روشهای مناسب و بررسیهای دقیق میتوان این هزینه را تا حد قابل توجهی کاهش داد [20-23].کمپرسور فوق الذکر پس از 750 ساعت کارکرد(عمر تخمینی برای کارکرد اصلی 6000 ساعت در نظر گرفته شده است) دچار تخریب شدید در بیست عدد از پرههای ایمپلر خود شد که نهایتا سبب گردید ایمپلر ذکر شده تعویض شود، همچنین گفتنی است که هزینه تعویض و ساخت مجدد این ایمپلر در حدود سی میلیون تومان در سال 1391 بوده که میتوان عمر کارکرد این ایمپلر و پرهها را با پوششدهی و یا انتخاب مواد دیگر چند برابر نمود.
به طور کلی تحقیقات متعددی بر روی علل خوردگی و تخریب پرههای کمپرسور و توربین شده است. نتایج یکی از این تحقیقات که در مورد علت شکست پره کمپرسور یک واحد توربین گازی نیروگاهی است نشان میدهد که ترک ناشی از خوردگی حفرهای در اثر خستگی رشد کرده است و منجر به شکستن پرهها گردیده است[24] .همچنین در تحقیقی دیگر پرههای یک توربین گازی تخریب شده مورد ارزیابی قرار گرفته است که نشان میدهد پدیده سایش عامل تخریب پره بوده است[25].در تحقیقات دیگری که آقای امانی و بیننده[26]، آقای اسلامی، طیوری و سیمایی[27]،آقای حسینی[28]، آقای کلاکی و مجاهدی[29] و آقای کرمانپور و گروه ایشان[30و31] بر روی تخریب پرههای کمپرسور و یا در مواردی بر روی پرههای توربین انجام دادهاند نشانگر اهمیت این موضوع در صنعت میباشد.
در
این تحقیق، علل خوردگی و تخریب پرههای کمپرسور مجتمع پتروشیمی کارون مورد بررسی
قرار گرفته است. بدین منظور ، پس از تهیه عکسهای ماکروسکوپی، مشخصات متالورژیکی و
مکانیکی پره و سطوح شکست آنها بررسی شد. سپس جهت مطالعات ریز ساختاری، نمونههای
متالوگرافی از مقاطع مختلف تهیه شد و توسط میکروسکوپ نوری بررسی گردید. جهت بررسی
دقیق تر ساختار و همچنین تعیین مکانیزم شکست از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) به همراه آنالیزEDS استفاده گردید و نشان داد، حفرههای خوردگی
متعدد در سطح مقعر پره به عنوان محلهای تمرکز تنش،جوانه زنی
ترکهای خستگی را تسهیل نموده و ترک خستگی پس از جوانهزنی، با سرعت نسبتا قابل
توجه گسترش یافته است.
2. روش تحقیق:
در ابتدا یک مقطع کامل از پره مطابق شکل 1 به ابعادcm3 5/1×20×35 که دچار تخریب نسبی شده بود به منظور مطالعه جدا گردید :
شکل1- تصویر ایمپلر تخریب شده و محل نمونه برداری
شکل2- نمونه برداری پره و محل انجامگیری هر آزمون
2-1-آنالیز شیمیایی
ترکیب شیمیایی پرهها که توسط دستگاه کوانتومتر مدل Foundry Master-Was LAB-2012 صورت پذیرفت در جدول 2 آمده است، همچنین مقادیر مجازی که ترکیب یک فولاد ASTM A351 Grade CF8M باید داشته باشد نیز در این جدول ذکر شده است.
2-2- آزمون کشش
برای انجام آزمون کشش که توسط دستگاه یونیورسال بال اسکرو مدل Gotech AI-7000-La (ظرفیت 100 تن) انجام شد ابتدا یک نمونه مطالبق با استاندارد ASTM E8 آماده سازی گردید و سپس نمونه با سرعتmm/min 100 کشیده شد و آزمون صورت پذیرفت.
3-2- آزمون سختی
جهت انجام آزمون سختی سنجی نمونه ای مطابق با استاندارد ASTM E10 تهیه گردید سپس توسط دستگاه سختی سنجی مدل Koopa UV1 بر سه نقطه از مرکز نمونه باری معادل 5/187 کیلوگرم اعمال شد. مقادیر سختی بدست آمده بر حسب برینل اندازه گیری شد و نهایتا از این اعداد جهت بدست آمدن میزان سختی میانگین گرفته شد.
4-2- آماده سازی نمونه و مطالعات میکروسکوپی
در ابتدا یک مقطع به ابعاد cm3 5/1×5/1×5/1 از پره مطابق شکل 2 جدا شد سپس نمونه تا سمباده 1500 آماده سازی گردید و با محلول آلومینا(mµ 3/0) پولیشکاری و بعد با آب مقطر و الکل تمیز کاری شد، قبل اچ(حکاکی شیمیایی) و بعد اچ(محلول اچ ماربل[4]) به وسیله میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت. در ادامه نیز جهت مطالعه دقیقتر نمونه از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) مدل VEGA\\TESCAN-LMU استفاده شد همچنین جهت آنالیز رسوبات از طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکس[5] (EDS) استفاده گردید.
5-2- مطالعات ماکروسکوپی
از پره جدا شده ایمپلر یک مقطع به ابعاد cm3 5/1×4×5/6 جدا گردید، از مقطع ذکر شده نیز دو قسمت به ابعادcm3 1×2×3 جهت مطالعه ماکروسکوپی جدا گشت که سطح نمونه تا سمباده 1000 آماده سازی شد سپس با محلول آلومینا(mµ 3/0) پولیش کاری و بعد با آب مقطر و الکل تمیز کاری گردید و از محلول ماربل بدون آب برای ماکرواچ استفاده شد. در پایان نیز از میکروسکوپ استریو برای مشاهدات سطحی نمونه استفاده گردید.
3. بحث و نتیجه گیری:
1-3- آنالیز شیمیایی
نمونه
مورد بررسی که توسط روش کوانتومتری، آنالیز شیمیایی گردید. طبق مقایسه انجام شده
بین آنالیز نمونه ذکر شده با شرایط حد مجاز نمونه مشخص گردید که این نمونه با
استانداردASTM A351 Grade CF8M(J9200) مطابقت دارد. نتیجه این تطابق نشان میدهد که
گرید ذکر شده از نوع فولاد
زنگ نزن آستنیتی گروه 316 بوده که در محیط کلریدی مقاومت به خوردگی حفرهای خوبی
ندارد[2].تاثیر عناصر بکار رفته در این نوع فولاد را میتوان اینگونه بیان نمود،
کروم یکی از عناصر اصلی آلیاژی در این فولادها بوده که به منظور بهبود خواص خوردگی
در مقادیر بالاتر از 12 درصد وجود دارد، این عنصر پایدار کننده فاز فریت میباشد.
به منظور دستیابی به ساختار آستنیتی در این فولادها، عناصر آلیاژی پایدار کردن فاز
آستنیت به فولادها اضافه میگردد. نیکل، کربن و منگنز از جمله عناصر پایدار کننده
فاز آستنیت میباشند. در میان این عناصر، نیکل متداولترین عنصر آلیاژی است که
برای پایداری فاز آستنیت بکار
میرود[32و35-38]. در میان عناصر اشاره شده پایدار کننده آستنیت، کربن قدرت پایدار
کنندگی بالایی داشته ولیکن بدلیل تخریب خواص مکانیکی و خوردگی، در مقادیر بالا
قابل استفاده نمی باشد. منگنز عنصر آلیاژی دیگری است که قدرت پایدار کنندگی آستنیت
پایینی داشته و به تنهایی قادر به پایدار سازی این فاز در فولادهای زنگ نزن
نیست[34-38].
جدول 1- مقادیر مجاز فولاد ASTM A351 Grade CF8M (درصد وزنی)
Fe |
Mo |
Ni |
Cr |
S |
P |
Mn |
Si |
C |
|
Base |
00/2 |
00/9 |
00/18 |
- |
- |
- |
- |
- |
Min |
- |
00/3 |
00/12 |
00/21 |
04/0 |
04/0 |
50/1 |
50/1 |
08/0 |
Max |
جدول 2- مقادیر آنالیز ترکیب شیمیایی فولاد ASTM A351 Grade CF8M (درصد وزنی)
Fe |
Cu |
Ni |
Mo |
Cr |
S |
P |
Mn |
Si |
C |
Base |
25/0 |
3/11 |
15/2 |
0/19 |
01/0 |
032/0 |
19/1 |
74/0 |
07/0 |
2-3- آزمون سختی
آزمون
سختی بر روی مرکز نمونه انجام شد که نتایج آن در جدول 3 نشان داده شده است. با توجه به منابع حد مجاز
سختی برای گروه مذکور HB 200- 140 می
باشد نتایج حاصل از سختی سنجی نشان میدهد که میزان سختی نمونه از حد مجاز
استاندارد بالاتر میباشد. سختی به معنا مقاومت در برابر تغییر فرم پلاستیک
است[39]. با توجه به اینکه میزان استحکام تسلیم(مطالعه آزمون کشش) و میزان سختی
فولاد یاد شده بسیار از حد مجاز بالاتر است نتیجه
میشود که این فولاد دارای استحکام مناسبی میباشد و میتواند در سیستم ذکر شده به
راحتی کار کند و کمتر دچار سایش شود.
جدول3- نتایج آزمون سختی سنجی بر روی نمونه
محل سختی سنجی |
نیروی اعمالی (Kgf) |
عدد سختی (HB) |
|||
نقطه 1 |
نقطه 2 |
نقطه 3 |
میانگین |
||
مغز |
5/187 |
272 |
266 |
266 |
268 |
3-3- آزمون کشش
نتایج آزمون کشش به همراه مقادیر حد مجاز مطابق با استاندارد ASTM A351 GRADE CF8M در جدول4 نشان داده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، میزان ازدیاد طول نسبی نمونه کمتر از حد مجاز محدوده استاندارد میباشد. دلیل این امر را میتوان این چنین تحلیل نمود، با توجه به حاد بودن شرایط خوردگی، ازدیاد طول نسبی فولاد کاهش یافته یعنی اینکه محیط خورنده سبب تردی،کاهش در زمان شکست و ازدیاد طول نسبی فولاد میشود. همچنین میتوان این چنین استنباط کرد که افزایش سختیپذیری فولاد مذکور منجر به تغییرات ناخواسته و زیان آور در خواصی نظیر افزایش تردی، کاهش انعطاف پذیری و چقرمگی گردیده است[40].
جدول4- نتایج حاصل از آزمون کشش
|
قطر نمونه mm) ( |
سطح مقطع (mm2) |
استحکام تسلیم(0.2%)Mpa |
استحکام نهایی Rm Mpa |
ازدیاد طول نسبی A50% |
کاهش سطح مقطع |
محدوده مجاز برای ASTM A351 GRADE CF8M |
- |
- |
>205 |
>485 |
>30 |
- |
نمونه |
21/6 |
28/30 |
305 |
515 |
6/27 (A50=36.5) |
38 |
4-3- مطالعات میکروسکوپی
4-3-1- مطالعه میکروسکوپ نوری قبل از اچ
همانطورکه
در شکل3-(الف) و 3-(ب) مشاهده میشود در سطح نمونه عیوب و ترکهای منشعب و متوالی
وجود دارد، همچنین شکل3-(ج) وجود حفره بزرگ و ترک منشعب از آن و نیز شکل3-(د) عیوب سطحی که دارای ناخالصیهای
اکسیدی و سولفیدی است را در ساختار نشان میدهد، همانگونه که قابل ملاحظه
میباشد تعداد این حفرات در ساختار زیاد است، علت به وجود آمدن این حفرات و ترکها
میتواند خوردگی حفرهای و یا عیوب ناشی از فرآیند تولید(عیوب
ریختهگری) باشد که این عیوب ریختهگری به پارامترهایی چون دما، زمان ریختهگری و
سیالیت مذاب بر میگردد.
شکل3- (الف) ترک منشعب در سطح- (ب) ترکهای متوالی در سطح - (ج) ناخالصیهای متعدد اکسیدی و سولفیدی در ساختار- (د) وجود حفره و ترک منشعب از آن در ساختار
4-3-2- مطالعه میکروسکوپ نوری بعد از اچ
ساختار میکروسکوپی نمونه در شکل4-(الف) فریت در زمینه آستنیت است که در این زمینه اثراتی از کاربید رسوبی(Cr23C6) که کاربید کروم نیز نامیده میشود وجود دارد [35]. شکل4-(ب) ساختار میکروسکوپی نمونه از فریت دلتا در زمینه آستنیت میباشد که ذرات کاربید کروم در مرزدانههای این دو ساختار قابل مشاهده است. در ادامه مطالعه میکروسکوپ نوری بعد از اچ، در شکل4-(ج) و 4-(د) تعدادی حفرات انقباضی و ترک مرزدانهای در سطح وجود داردکه قابل ملاحظه است. علت به وجود آمدن کاربید کروم و ترک در مرزهای دانه به سرعت سرد کردن آهسته بر میگردد.
شکل4- (الف) شبکه فریت درون دانههای آستنیت همراه با ذرات کاربید- (ب) ذرات کاربیدکروم در مرز بین فریت دلتا وآستنیت- (ج) حفرات انقباضی در ساختار نمونه - (د) ترک مرزدانهای در سطح نمونه
4-3-3- مطالعه میکروسکوپ الکترونی روبشی
جهت مطالعات دقیق تر سطح نمونه با میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد بررسی قرار گرفت، شکل 5-(الف)، 5-(ب) و 5-(ج) نشان دهنده ترکهای متعدد و متوالی در سطح و سطح داخلی پره میباشد که با توجه به موجودیت ترک، ترک در لایه سطحی و ادامه آن تا مرز بین لایه و فلز قرار میگیرد که به نظر میرسد ترک از لایه نشات گرفته است. همانطور که در شکل 5-(د) قابل ملاحظه است سطح شکست نمونه دارای علایم خستگی[6] میباشد.در ادامه ساختار نمونه مورد بررسی رویت میشود همانگونه که در شکل (5)-ز مشاهده میگردد فریت به صورت ترک خورده است.شکل 5-(ه) و 5-(ن) به ترتیب نشان دهنده ترکهای ماکروسکوپی و میکروسکوپی در نواحی عیوب حفرههای انقباضی میباشد، همچنین شکل 5-(و) دندریتهای داخلی ترک را نمایش میدهد که میتوان گفت علت به وجود آمدن آنها به فرآیند ریختهگری و نیز چرخشی بودن سیستم بر میگردد.
شکل 5 -(الف) تصویر SEM از ترک موجود در سطح-(ب) ترکهای متعدد در سطح شکست- (ج) ترکهای سطحی موجود در سطح داخلی پره - (د) علایم خستگی در سطح نونه- (ز) ترک درون فریت- (ه) ترکهای ماکروسکوپی در نواحی عیوب حفرههای انقباضی- (ن) ترک های میکروسکوپی در نواحی عیوب انقباضی- (و) دندریتهای داخلی ترک
4-3-4- مطالعه آنالیز طیف سنجی پراش انرژی پرتو ایکس(EDS)
شکل 6-(الف) نتایج آنالیز EDS از درون یکی از ترکها می باشد که نشان دهنده وجود درصد زیادی از عناصر گوگرد و کلر است، همچنین شکل 6-(ب) نیز از آنالیز EDS میباشد که جهت شناسایی رسوبات تشکیل شده در داخل ترک صورت گرفته که نتیجه آن نشان دهنده این است که لایه موجود در سطح داخلی اکسیدی میباشد.در ادامه هم بر روی رسوبات موجود در سطح شکست مطابق شکل 6-(ج) آنالیز EDS مجدد انجام شد، نتایج آن نشان میدهد که درصد بالایی عنصر گوگرد به همراه کلر در رسوبات وجود دارد،گفتنی است که درصد بالای این عناصر(گوگرد و کلر) تاثیر به سزایی در به وجود آمدن حفرات خوردگی داشتهاند.
شکل6- (الف) آنالیز EDS از درون ترک- (ب) آنالیز EDS از سطح شکست- (ج) آنالیز EDS از رسوبات موجود در سطح شکست
5-3- مطالعات ماکروسکوپی
این مطالعات توسط میکروسکوپ استریو انجام شد، در این بررسیها دانههای ماکروسکوپی در نواحی پره، عیوب ریختهگری در نواحی مرکزی و در ناحیه شعاع منتهی به مقطع این پره و دانههای درشت ستونی در نواحی ضخیم دیده میشود.
شکل7- بررسی دانههای ماکروسکوپی در نواحی پره
شکل8- دانهبندی در سطح نمونه
نتیجهگیری که میتوان از مباحث ذکر شده گرفت عبارتند از:
1) ترک در نمونه پروانه با ایجاد حفرههای خوردگی آغاز شده است و بصورت ترک خستگی اشاعه یافته است.
2) در این کمپرسور جهت خشک کردن گاز کلر، از اسید سولفوریک 98% استفاده میشود از این رو در نتایج آنالیز سطح شکست نمونه عنصر گوگرد،کلر و اکسیژن تشخیص داده شده است.
3) وجود عنصر گوگرد منجر به خوردگی سطح پروانه شده و سپس در اثر اعمال بارهای سیکلی ترک تحت پدیده خستگی از این حفرهها جوانه زده و اشاعه یافته است.
4) حفرههای جوانه زده شده و اشاعه یافته به عنوان محلهای تمرکز تنش عمل کرده و پرسه خوردگی خستگی را افزایش میدهد.
5) سطح شکست خورده شده به خوبی نمایانگر خطوط پلهای و پیش رونده ترک است که به صورت درون دانهای رشد کرده است.
6) مشاهده حفرهها در داخل ماده(به ویژه در محل شکست) را میتوان به عیوب ناشی از فرآیند تولید (احتمالاً در هنگام ریختهگری) مربوط دانست.
7) تشکیل کاربید کروم در مرزدانهها مقاومت خوردگی آلیاژ را کاهش میدهد و شرایط را برای خوردگی مرزدانهای فراهم میکند. بر اساس این منابع با تشکیل کاربید کروم در مرزدانه نواحی مجاور مرز از کروم تخلیه میشود، بنابراین اطراف مرزها در حضور محیطهای خورنده(به عنوان مثال محیط حاوی یون کلراید مرطوب) دچار خوردگی میشود.
8) بررسیها نشان میدهد که سرعت سرد کردن آهسته(در هنگام تولید) میتواند باعث تشکیل کاربید کروم در مرز گردد. لازم به یادآوری است که ترکهای ناشی از خوردگی میتوانند در ادامه با مکانیزم خستگی گسترش یابند و در نهایت منجر به شکست شوند.
9) حفرات انقباضی در ناحیه اتصال پره به بدنه، در جهات خاصی جهت گیری کرده و در قسمتهایی به صورت ترک رشد کردهاند این ترکها بیشتر از عیوب سطحی شروع شده و در امتداد حفرههای انقباضی اشاعه یافتهاند.
با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان با اعمال پوشش و یا انتخاب مواد مناسب از خوردگی و تخریب پرهها جلوگیری نمود.اعمال پوشش زیرکونیایی[41] و انتخاب فولادهای زنگ نزن دوفازی آستنیتی- فریتی(داپلکس)[7] [42-46] برای جایگزینی این نوع فولاد پیشنهاد میگردد.
در پایان از ریاست مجتمع، مهندسین بازرسی فنی، ریاست آموزش مجتمع پتروشیمی کارون به خاطر حمایتهای مالی در جهت انجام این پروژه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به خاطر همکاری در انجام این پروژه، تشکر و قدردانی میگردد.
4. مراجع:
1( Iranian petroleum standards IPS, "ISO 8044 Corrosion of Metals and Alloys-Basic Terms and Definitions"IPS-E-TP-740(1), p.11, First Revision, Tehran, 2010.
2( T.L. Sudesh and L. Wijesinghe and D.J. Blackwood , "Characterization of passive films on 300 series stainless steels", Applied Surface Science, Vol. 253, pp. 1006–1009, 2006.
3( S. Ningshen and U. Mudali and G. Amarendra and P. Gopalan and R.K. Dayal ,"Hydrogen effects on the passive film formation and pitting susceptibility of nitrogen containing type 316L stainless steels", Corrosion Science, Vol. 48, pp. 1106–1121, 2006.
4( I. Espitia Cabrera and H. Orozco Hernandez and R. Torres Sanchez and M. E. Contreras Garcia and P. B.Perez and L. Martinez, "Synthesis of nanostructured zirconia electrodeposited films on AISI 316L stainless steel and its behaviour in corrosion Materials Letters", Vol 58, p. 191-195, Issues 1-2 resistance assessment, 2004.
5) م. فتحی و و. مرتضوی، "کاربرد پزشکی پوشش های سرامیکی ایمپلنت ها"، انتشارات ارکان اصفهان،1381.
6( RW.Staehle, SCC and Hydrogen Embrittlement of Fe-base Alloy, p. 15, New York,1997.
7) A. Devasenaphathi and S.Rajav, "Effect of Externally added Molyb-date on Repassivation and SCC of Type 304 Stainless Steel in HCl solution", Corrosion, Vol. 52, pp. 243, 1996.
8) D .Etzhak and O.Elias, "Behaviour of Type 304 and 316 Austenitic Stainless Steel in 55% Lithium Bromide HeavyBrine Environments", Corrosion, Vol. 50, pp. 131. 1994.
9) SJ. Pawel, "Corrosion of Nickel-Based Alloys in Acidified lithium Chloride Solution", Corrosion, Vol. 49, pp. 929. 1993.
10) J. J.Smith and R. A.Farrar, "Influence of microstructure and composition on mechanical properties of some AISI 300 series weld metals", International Materials Reviews, Vol. 38, PP. 25–51, 1993.
11) C. R. Brinkman, "Mechanical properties of liquid metal fast breeder reactor primary piping materials", Nuclear Technology, Vol. 33, PP. 76–95, 1977.
12) R. A.Farrar and C.Huelin, "Phase transformation and impact properties of type 17-8-2 austenitic weld metals", Journal of Materials Science, Vol. 20, PP. 2828–2838. 1985.
13) R.A.Farrar, "Microstructure and phase transformations in duplex 316 submerged arc weld metal, an ageing study at 700°C", Met Trans, Vol. 20A, PP. 4215–4231, 1985.
14) T. P. S.Gill and M.Vijayalakshmi, "On microstructure-property correlation of thermally aged type 316L stainless steel weld metal", Met Trans, Vol. 20A, PP. 1115–1124, 1989.
15) K. H.Tseng and C.P.Chou, "The study of nitrogen in argon gas on the angular distortion of Austenitic stainless steel weldments", J.M.P.T, Vol. 142, PP. 139–144, 2003.
16-)P. Pichot, '' Compressor Application Engineering '', Vol . 1, Gulf Pub.Co , 1986.
17) ا. کاویانی، "مبانی کمپرسورها"، شرکت ره آوران فنون پتروشیمی، 1384.
18) Garo, GARO ASM2500 & ASM550 CHLORINE PURIFICATION UNIT OPERATION MANUAL, 05/520 CAC-IRAN,p. 215-249, Milano, 2003.
19) "impeller, n.". OED Online. March 2013. Oxford University Press. 20 March 2013.
20) H. Alemohammad and Sh. Esmaeili and E. Toyserkani, "Deposition of Co-Ti Alloy on Mild Steel Substrate Using Laser Cladding", Materials Science and Engineering A 456, pp. 156-161, 2007.
21) J.Korb, "ASM Metals Handbook", Vol.13,9th Edt, Ohio,ASM Int, 1990.
22) M.G.Fontana and N.D.Greene, "Corrosion Engineering", 2nd Edt, McGraw HILL Int, 1984.
23) S.M.Eionka, "Standard Plant Operators Manual", 3rd Edt, McGraw Hill Int, 1980.
24( م. غریب و س. پهلوان یلی، "علت شکست پره کمپرسور یک واحد توربین گازی نیروگاهی"، پانزدهمین کنفرانس بین المللی برق،1378.
25) ا. موسوی ترشیزی و ح. روحی، " آنالیز خرابی پره های کمپرسور در یک توربین گازی"، بیست و دومین کنفرانس بین المللی برق،1386.
26) م. امانی و ک. بیننده، " بررسی عوامل شکست پره های کمپرسور توربین گازی پالایشگاه نفت بندرعباس"، چهارمین کنفرانس تجهیزات دوار در صنایع نفت و نیرو، 1391.
27) ع. اسلامی و ع. طیوری و ج. سیمایی، "مکانیزمهای تخریب در ایمپلر و روش مقابله با آن"، دومین همایش دانشجویی بازرسی فنی، ایمنی و حفاظت،1383.
28) ا. حسینی کلورزی، "بررسی علل خوردگی کمپرسور واحد احیا مستقیم صنایع فولاد اهواز"، ششمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران،1381.
29) ع. کلاکی و جابری م. هفشجانی، "بررسی روشهای تخمین عمر پرههای توربینهای گازی پتروشیمی بندر امام"، اولین کنفرانس پتروشیمی ایران،1387.
30) ا.کرمانپور و س.ضیائی راد و ح. سپهری امین و ن. نوربخشنیا و م. مصدقفر، "تحلیل تجربی و شبیه سازی شکست پرههای تیتانیومی کمپرسور نیروگاه گازی هسا"، اولین کنفرانس تجهیزات دوار، 1387.
31( S. Amin,"an investigation on failure analysis of titanium gas turbine compressor blade", Turkey, 2007.
32) H.S. Khatak and Baldev Raj,"Corrosion of Austenitic Stainless Steels", Mechanism Mitigation and Monitoring, Narosa Publishing House, 2001.
33) J.W. Simmons, "Overview High-Nitrogen Alloying of Stainless Steels", Materials Science & Engineering, A207, p. 159-169, 1996.
34) T. Kodama and Y. Katada ,"Role of nitrogen on the corrosion behavior of austenitic stainless steels", Corrosion Science, Vol.44, p. 2393–2407, 2002.
35) G. Piatti and P. Schiller, "Thermal and mechanical properties of Cr-Mn-(Ni-free) austenitic steels for fusin reactor application ", Journal of Nuclear Materials , Vol. 141-143, p. 417-426,1986.
36) R. L.
Klueh and P. J. Masiaasz and E. H. Lee ,"Manganese as an Austenite
Stabilizer in
Fe-CrMn-C Steels", Materials Science and Engineering, Vol. 102, p.
115-124, 1988.
37) Y. Hosoi ,"A proposal to alloy design for low activation high manganese austenitic stainless steel-Role of carbon and nitro-gen",Journal of Nuclear Materials, Vol.179-181, p. 143-147, 1991.
38) M .Onozuka and T.Saida and S.Hirai and M.Kusuhashi and I.Sato and T.Hatakeyama, "Low-activation Mn–Cr austenitic stainless steel with further reduced content of long-lived radioactive elements", Journal of Nuclear Materials , Vol. 255, p. 128–138, 1998.
39( ش. شهیدی، "متالورژی مکانیکی"، ج. دیتر، مرکز نشردانشگاهی، 1387.
40) م،ع. گلعذار، "اصول و کاربرد عملیات حرارتی فولادها"، انتشارات دانشکاه صنعتی اصفهان، 1378.
41) ا. ستاره و ک. رئیسی و م،ع. گلعذار و م،ح. فتحی، "پوشش دهی زیرکونیا بر روی فولاد زنگ نزن 316L و بررسی مقاومت به خوردگی آن"، نهمین سمینار مهندسی سطح و عملیات حرارتی ایران،1387.
42( A. Igual Munoz and J. Garcia Anton and J.L. Guinon and V. Perez Herranz, "The effect of chromate in the corrosion behavior of duplex stainless steel in LiBr solutions", Corrosion Science, Vol.48, p. 4127-4151, 2006.
43) V.S. Moura and L.D. Lima and J.M. Pardal and A.Y. Kina and R.R.A. Corte and S.S.M. Tavares, "Influence of microstructure on the corrosion resistance of the duplex stainless steel UNS S31803", Materials Characterization, Vol. 59, p. 1127-1132, 2008.
44) A.J. Invernizzi and E. Sivieri and S.P. Trasatti, "Corrosion behaviour of Duplex stainless steels in organic acid aqueous solutions", Materials Science and Engineering, Vol. 485, p. 234-242, 2008.
45) I. Sekine and T. Kawase and M. Kobayashi and M. Yuasa, "The effects of chromium and molybdenum on the corrosion behaviour of ferritic stainless steels in boiling acetic acid solutions", Corrosion Science, vol. 32, p. 815-825, 1991.
46) A. Turnbull and M. Ryan and A. Willetts and S. Zhou, "Corrosion and electrochemical behaviour of 316L stainless steel in acetic acid solutions