حفاظت از خوردگی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی


حفاظت از خوردگی

جهت آموزش و انجام پروژه های حفاظت کاتدی و محافظت از خوردگی با نازل ترین قیمت در سراسر ایران با شماره 09106752588 و 09132050479 (جاوید) تماس حاصل فرمایید.
جهت تحلیل نمودارهای EIS، نایکوئیست، باد (Bode)، تافل و دیگر آزمون های خوردگی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید
جهت ترجمه متون توسط مجرب ترین کادر ترجمه و همچنین انجام پروژه ها و تحقیقات مرتبط با خوردگی و اکسیداسیون، با ایمیل javidparvar@gmail.com مکاتبه فرمایید
برای پاسخگویی به سوالات و مسائل مربوط به خوردگی با ایمیل و شماره تماس های بالا ارتباط برقرار نمایید
جهت همکاری در زمینه های مرتبط با خوردگی (ترجمه، پژوهش، آموزش و همکاری در انجام پروژه ها) رزومه خود را به ایمیل بالا ارسال نمایید.
جهت انجام نگارش، صفحه آرایی، ویرایش و... مرتبط با پایان نامه های دانشجویی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید

پاسخ سوال شما اينجاست(حتما ببينيد)!

وبسايت تخصصي خوردگي

کانال تلگرامي خوردگي

کانال تلگرام خوردگي

۱۵۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

یک زمینه فلزی با فرآیند اکسید شدن و با مکانیسم الکتروشیمیایی خورده می شود. خوردگی بر روی سطح فلز و در “سل های موضعی” که حاوی کاتد و آند می باشند اتفاق می افتد. خوردگی همواره در آند رخ می دهد نه در کاتد: از این اصل مهم جهت بازدارندگی خوردگی در سطح فلز بهره برداری می کنند . معمولاًبازدارنده های خوردگی درعمل کننده های اولیه درروکش های تبدیل پذیر و آستر سیستم های روکش بکار می روند تا بستر فلزی را در مقابل خورده شدن بطریق مکانیسم فوق الذکر محافظت کنند. هرچند که معمولاً آلیاژهای آهنی روکش می شوند ، فلزات غیر آهنی دیگر نیز مانند منیزیم، قلع، مس، برنج ، روی و غیره توسط سیستم های روکش آلی محافظت می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۰۲

یک پوشش گرادیان از جنس NiCoCrAlYSiB را می توان با استفاده از روش پوشش دهی قوص یونی (AIP) بر روی یک سوپرآلیاژ پایه‌ی نیکل پوشش دهی پوشش دهی کرد و سپس تکنیک های آلومینیزاسیون فاز گازی بر روی آن انجام شده است. خوردگی داغ NiCoCrAlYSiB معمولی و پوشش های گرادیان با استفاده از قرار گیری نمونه ها در مخلوطی از نمک های سدیم سولفات و نمک طعام (نسبت 75 به 25) و سدیم سولفات خالص در دمای 900 درجه‌ی سانتیگراد، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تست های خوردگی نشان داد که مقاومت به خوردگی در برابر حمام نمک برای پوشش های گرادیان NiCoCrAlYSiB افزایش یافته است که این مسئله به احتمال زیاد به دلیل بوجود آمدن فاز بتا آلومیناید در لایه‌ی سطحی، بوقوع پیوسته است. با قربانی شدن جزئی اکسید آلومینیوم (یعنی Al)، پوشش گرادیان NiCoCrAlYSiB در دو نمونه‌ی حمام نمک به طور مناسب عمل می کند. رشد دانه در طی آلومینیزاسیون فاز گازی و مکانیزم خوردگی و نقش سدیم کلرید در خوردگی مخلوط نمک، مورد بحث قرار گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۳۲

یکی از چالش بر انگیزترین مسئله ی پیش رو در جوامع صنعتی امروز، خوردگی تجهیزات و ماشین آلات موجود در کارخانه ها می باشد، که به خصوص مشکلات اقتصادی سنگینی را برای صنعتگران به وجود آورده است، از این رو دانستن مطالبی پیرامون این موضوع برای مهندسان و صنعتگران امری غیر قابل اغماض است.

به همین جهت در این نوشتار ، سعی شده است در حد توان اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۶:۲۷

ساده‌ترین راه مبارزه با خوردگی ، اعمال یک لایه رنگ است. با استفاده ‌از رنگها بصورت آستر و رویه ، می‌‌توان ارتباط فلزات را با محیط تا اندازه‌ای قطع کرد و در نتیجه موجب محافظت تاسیسات فلزی شد. به روشهای ساده‌ای می‌‌توان رنگها را بروی فلزات ثابت کرد که می‌‌توان روش پاششی را نام برد. به کمک روشهای رنگ‌دهی ، می‌‌توان ضخامت معینی از رنگها را روی تاسیسات فلزی قرار داد. آخرین پدیده در صنایع رنگ سازی ساخت رنگهای الکتروستاتیک است که به میدان الکتریکی پاسخ می‌‌دهند و به ‌این ترتیب می‌توان از پراکندگی و تلف شدن رنگ جلوگیری کرد.

دریافت فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۴۳

کنترل بو و خوردگی در شبکه های جمع آوری فاضلاب یکی از دغدغه های همیشگی مهندسین محسوب می گردد. به دلیل هزینه های هنگفت ناشی از خوردگی لوله های جمع آوری فاضلاب و همچنین اعتراض ساکنین منطقه به دلیل تولید بوی نامطبوع از فاضلاب، تحقیقات گسترده ای جهت یافتن شیوه های موثر و کم هزینه برای کنترل این معضلات ارائه شده است. هدف از این مطالعه جمع آوری دستاوردهای موجود در زمینه کنترل بو و خوردگی با تاکید بر حذف سولفید هیدروژن به عنوان عامل اصلی این معضلات می باشد. در این مطالعه روشهای کنترل تولید سولفید هیدروژن همچون استفاده از اکساینده های شیمیایی، استفاده از رقابت شیمیایی، استفاده از پیل های سوختی میکروبی، ترسیب شیمیایی سولفید، استفاده از باکتریوفاژها، تهویه و تصفیه هوای حاوی سولفیدهیدروژن مورد معرفی و بحث قرار گرفته است. کاربرد این روشها می تواند بطور موثری در کاهش خوردگی و بوی حاصل از عملیات جمع آوری فاضلاب موثر بوده و هزینه های ناشی از خوردگی شبکه را به شدت کاهش دهد. 

دریافت فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۳۴

عبور سیلاب های واریزه ای از روی سرریز و حوضچه آرامش سدهای انحرافی در رودخانه های پر شیب کوهستانی باعث خوردگی آنها میشود این نوع خوردگی سرریز و حوضچه آرامش در کشورهای مختلف از آنجمله در ایران گزارشی گردیده است. هدف از تحقیق حاضر، ارائه روشی برای تحلیل اثر تخریبی عبور جریان واریزه ای از روی سرریز سدهای انحرافی بتنی است. لذا در این تحقیق، رابطه تجربی ارائه شده توسط مولفین مقاله، با استفاده از داده های میدانی مورد ارزیابی قرار گرفته و به منظور محاسبه میزان خوردگی حوضچه آرامش سدهای انحرافی الگوریتمی ارائه شده است. برای ارزیابی توانایی الگوریتم پیشنهادی در برآورد خوردگی اتفاق افتادهی حوضچه آرامش یک سد انحرافی واقعی، سدانحرافی روزبهان در استان فارس به عنوان بررسی موردی انتخاب گردیده است. سپس با استفاده از الگوریتم ارائه شده در این تحقیق، میزان خوردگی حاصل از سیلاب های سال های 1374 تا 1378 در سد انحرافی روزبهان محاسبه شده و با مقدار واقعی خوردگی مقایسه گردیده است ، به این منظور، سیلاب واریزه ای شبیه سازی شده و سرعت، قطر و انرژی ضربه رسوبات عبوری از روی سد انحرافی روزبهان برآورد گردیده و سپس با استفاده از روابط تجربی، درصد خوردگی حاصل از سیلاب های واریزه ای در دال بتنی حوضچه آرامش این سد بدست آمده است. این تحقیق نشان می دهد که درصد خوردگی برآورد شده توسط الگوریتم پیشنهادی، با درصد رخ داده در سد واقعی تطابق قابل قبولی دارد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۹

اشیای فلزی باستانی در درازمدت در محیط خاک دستخوش خوردگی شده و سطح آن ها با محصولات خوردگی پوشیده می‌شود. ماهیت محصولات و لایه‌های خوردگی شکل‌ گرفته در این اشیا به شرایط محیط دفن، نوع و خواص فلز/آلیاژ بستگی دارد. در این مقاله به مطالعه لایه‌های خوردگی در تعدادی از اشیای برنزی باستانی متعلق به محوطه سنگتراشان لرستان (هزاره اول ق.م) پرداخته شده است. هدف از این پژوهش، شناسایی ماهیت شیمیایی لایه‌ها و محصولات خوردگی تشکیل‌شده و تحلیل ریخت‌شناسی خوردگی از نقطه‌نظر لایه‌نگاری محصولات خوردگی است. لایه‌ها و محصولات خوردگی با استفاده از روش‌های آنالیز پراش پرتو ایکس (XRD)، میکروسکوپی الکترونی روبشی همراه با طیف‌سنجی تفرق اشعه ایکس (SEM-EDS) و میکروسکوپ نوری (OM) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج لایه‌نگاری بیانگر شکل‌گیری ریخت‌شناسی متشکل از ساختاری سه لایه است. تشکیل این ریخت‌شناسی مرتبط با وقوع پدیده مس‌زدایی و اکسیداسیون داخلی همراه با تشکیل لایه غنی از قلع و نیز تشکیل ترکیبات ثانویه حاوی ایزومرهای کربنات قلیایی مس در سطح نمونه‌ها است. در مجموع، محصولات و ریخت‌شناسی خوردگی موجود در اشیای برنزی نشان‌دهنده ایجاد خوردگی یکنواخت در آنهاست که شباهت‌هایی با خوردگی نوع اول در اشیای برنزی باستانی دارد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۲

عملیات سایش مکانیکی سطحی ) Surface mechanical attrition treatment ( به عنوان پیش عملیات برای فرآیند پوشش دهی اکسیداسیون ریزجرقه ) Micro arc oxidation ( در سوسپانسیون نانوذرات تیتانیا بر روی آلیاژ منیزیم AZ31B انجام شد. تغییر شکل پالستیک شدید باعث تولید ساختار نانوبلوری در سطح آلیاژ زمینه شده و بر روی عملیات اکسیداسیون بعدی تاثیرگذار است. در این مطالعه وزن، حضور نانوذرات و همچنین مورفولوژی پوشش ایجاد شده به منظور مقایسه پوشش تولیدی بر سطح نانوبلوری و سطح درشت دانه مورد بررسی قرار گرفت. مورفولوژی سطح پوشش توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین مقاومت به خوردگی نمونه های پوشش داده شده در محلول شبیه سازی شده بدن )محلول رینگر( ارزیابی شد. نتایج نشان داد که پیش عملیات سایش مکانیکی سطحی باعث تغییر تخلخل و مورفولوژی سطح پوشش شده است همچنین باعث افزایش مقاومت به خوردگی پوشش ایجاد شده به روش اکسیداسیون ریزجرقه شده است.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۰۰

خوردگی میکروبی یکی از عوامل مهم بروز شکست در سامانه های صنعتی می باشد. در این پژوهش به منظور تشخیص خوردگی میکروبی در شبکه آب آتش نشانی پتروشیمی فجر از روش های کشت میکروبی، پراش پرتوی ایکس، ریخت شناسی خوردگی و بازرسی نقاط مختلف شبکه در مطالعات میدانی و آزمایشگاهی استفاده شد. انواع باکتری های درگیر در خوردگی در نقاط مختلف سامانه مشاهده شد. تعداد باکتری های احیاکننده سولفات در قسمت هایی از سامانه همچون خروجی مخزن آب خام و یکی از هایدرانت ها به ترتیب هزار و ده هزار باکتری در هر میلی لیتر بود. تعداد باکتری های تولیدکننده اسید در برخی نقاط همچون خروجی مخزن آب خام، ده هزار باکتری در هر میلی لیتر بود. باکتری های هتروتروف در تمامی نقاط نمونه برداری حضور داشت و تعداد آنها تا چهارصدهزار باکتری در هر میلی لیتر از آب یکی از هایدرانت ها رسیده بود. همچنین در محصولات خوردگی درون خط لوله نیز انواع باکتری ها تشخیص داده شد.باکتری های احیاکننده سولفات و هتروتروف به ترتیب تا ده هزار و پانصد هزار در هر گرم رسوب خوردگی وجود داشتند. در محصولات خوردگی باکتری های آهن نیز مشاهده شد. آنالیز رسوبات به کمک پراش پرتوی ایکس بیانگر حضور Fe2O3، FeO(OH) و FeS در محصولات خوردگی بود. انواع مختلفی از حفره ها با شکل های مختلف از جمله حفره های گلابی شکل در محل های خورده شده وجود داشت. در بررسی های ظاهری نقاط مختلف شبکه نیز تشکیل رسوبات برآمده و مجزا به میزان زیاد مشاهده شد. نتایج بررسی های انجام شده بیانگر وجود خوردگی میکروبی در شبکه آب آتش نشانی این واحد صنعتی بود. از این رو بایستی پایش و تعدیل خوردگی میکروبی در شبکه های آب آتش نشانی را مد نظر قرار داد.

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۸:۵۶

شاید شما از پوشش دهی بتن متعجب شوید به نظر می‌رسد بتن خود سطحی کاملا سخت دارد. در حقیقت هم اگر طراحی و ساخت بتن به خوبی انجام شده باشد می‌توان گفت که یکی از قوی ترین مواد ساختمانی موجود می‌باشد. اما باید توجه داشت که حتی پس از اختلاط سیمان و شن و هیدراته شدن (ترکیب شیمیایی با آب) نیز بتن قادر به تحمل بسیاری از محیط ها نمی‌باشد و همان طوری که پوشش دهی فولاد باعث افزایش عمر آن می‌گردد، پوشش دهی بتن نیز باعث عمر بیشتر آن خواهد گردید. 

دانلود فایل pdf این مقاله از اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۲۳