حفاظت از خوردگی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی


حفاظت از خوردگی

جهت آموزش و انجام پروژه های حفاظت کاتدی و محافظت از خوردگی با نازل ترین قیمت در سراسر ایران با شماره 09106752588 و 09132050479 (جاوید) تماس حاصل فرمایید.
جهت تحلیل نمودارهای EIS، نایکوئیست، باد (Bode)، تافل و دیگر آزمون های خوردگی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید
جهت ترجمه متون توسط مجرب ترین کادر ترجمه و همچنین انجام پروژه ها و تحقیقات مرتبط با خوردگی و اکسیداسیون، با ایمیل javidparvar@gmail.com مکاتبه فرمایید
برای پاسخگویی به سوالات و مسائل مربوط به خوردگی با ایمیل و شماره تماس های بالا ارتباط برقرار نمایید
جهت همکاری در زمینه های مرتبط با خوردگی (ترجمه، پژوهش، آموزش و همکاری در انجام پروژه ها) رزومه خود را به ایمیل بالا ارسال نمایید.
جهت انجام نگارش، صفحه آرایی، ویرایش و... مرتبط با پایان نامه های دانشجویی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید

پاسخ سوال شما اينجاست(حتما ببينيد)!

وبسايت تخصصي خوردگي

کانال تلگرامي خوردگي

کانال تلگرام خوردگي

مبانی حفاظت آندی فولادها

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۰۶ ق.ظ

1-  مقدمه

  حفاظت آندی به عنوان یکی از روش های کنترل خوردگی برای اولین بار در سال 1954 به کار گرفته شده و از سال 1970 در اکثر صنایع مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر اغلب صنایع شیمیایی در جهان، تجهیزات خود را با این روش حفاظت می‌کنند و هر روزه تحقیقات زیادی در این مورد صورت می‌گیرد.

   در بعضی از فلزات که خاصیت روئین شوندگی دارند، با آندی کردن سطح آنها در پتانسیل مورد نظر و پایدار نمودن محصولات خوردگی بر سطح آند، می­توان یک لایه نفوذ ناپذیر بسیار چسبنده با ضخامتی در حد نانومتر پدید آورد. ایجاد این لایه پایدار که می­تواند باعث کنترل و کاهش قابل توجه سرعت خوردگی شود، روش حفاظت آندی نام دارد. با نگه‌داشتن پتانسیل فلز در محدوده روئین به وسیله اعمال جریان مستقیم خارجی، سطح فلز یا آلیاژ در برابر محیط روئین‌شده و تحت حفاظت قرار می‌گیرد. حفاظت آندی در مورد محیط­های اسیدی، قلیایی‌ و بعضی محلول­های حاوی املاح خورنده قابل استفاده است. همچنین‌ برای افزایش مقاومت به خوردگی خستگی فولاد ضد زنگ در محیط­های متفاوت، خوردگی تحت تنش و حفره‌دار شدن و شیاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر روزه بر کاربرد آن افزوده می‌شود، که از جمله می‌توان کاربرد آن در صنعت تولید اسید سولفوریک، کاغذسازی، کانتینرهای حمل و نقل اسیدنیتریک و کودهای نیتراتی را نام برد.

    برای راه‌اندازی این سیستم از الکترودهای کمکی یا کاتدها و الکترودهای مرجع استفاده می‌شود. الکترود مرجع معمولاً پلاتین و کاتد از آلیاژ مقاوم به خوردگی مثل هاستلوی و فولادهای ضد زنگ است. آند هم سازه‌ای است که تحت حفاظت قرار می‌گیرد. وجود یک سخت‌افزار الکتریکی جهت کنترل جریان و پتانسیل حفاظتی و ثابت نگهداشتن پتانسیل رویین شدن لازم است. دو پارامتر اساسی در استفاده از دستگاه پتانسیواستات (ترانس رکتیفایر) یکی جریان و دیگری ولتاژ اعمالی است. با وجود کاربرد وسیع این روش، هنوز در کشور ما حفاظت آندی برخلاف حفاظت کاتدی مورد استقبال قرار نگرفته است.

2-  مبانی حفاظت آندی فولاد­ها در محیط اسید سولفوریک

   حفاظت آندی در خط تولید اسیدسولفوریک از جمله مبدلهای خنک کننده، خطوط لوله و مخازن کاربرد دارد. برای ساخت این تجهیزات از مواد مختلفی از جمله چدن، فولاد کربن متوسط و فولادهای ضدزنگ استفاده می‌شود. حفاظت آندی به طور موفقیت‌آمیزی جهت کاهش خوردگی و در نتیجه کاهش میزان یون آهن در این سیستم ها به کار گرفته می‌شود.

  یکی از پراستفاده‌ترین مورد حفاظت آندی، کنترل خوردگی مخازن از جنس فولاد کربنی حاوی اسیدسولفوریک است. تعداد زیادی مخزن در امریکا، اروپا و دیگر نقاط دنیا وجود دارد که به این طریق حفاظت می‌شوند.

  توجهات زیادی که به کنترل خوردگی تجهیزات حاوی اسید سولفوریک می‌شود ناشی از نگه‌داشتن اسید در یک خلوص نسبی بالا است. معمولاً وجود آهن زیادی در اسید باعث مشکلات در صنایع دیگر خصوصاً داروئی می‌شود. اسیدهای گرانقیمت باید دارای کمترین یون آهن باشند و حتی‌المقدور از (ppm) 15-10بالاتر نرود. بدون حفاظت تجهیزات کمتر از این مقدار از یون آهن غیرممکن خواهد بود.

 

3-    مزایای کاربرد حفاظت آندی در تجهیزات تولید و نگهداری اسید سولفوریک مس سرچشمه

   خوردگی الکتروشیمیایی مخازن فولادی ذخیره­سازی اسید سولفوریک غلیظ و هم چنین خطوط لوله حاوی اسید مذکور شناخته شده و متداول است. یکی از نگرانی­های ویژه تولید کنندگان اسید سولفوریک نگهداری آن در خلوص بالا و عدم آلودگی اسید با محصولات خوردگی از جمله یون­های آهن می­باشد. تحقیقات به عمل آمده و اطلاعات گزارش شده حاکی از آزاد شدن یون های آهن تا مقادیر ppm 19-10 در روز برای مخازن حاوی 94%، 98% و 100% می باشد. وجود این مقدار از آهن باعث مشکلات بسیار در صنایع مرتبط می­گردد. به نحوی که تولیدکنندگان اسید را مجبور به استفاده از تجهیزات حفاظت کنندگی خوردگی کرده تا آن که مقدار یون آهن در اسید حتی المقدور از ppm 15-10 تجاوز نکند. حفاظت آندی یک روش حفاظتی بسیار موثر و شناخته شده است که در جهت کنترل و کاهش قابل توجه سرعت خوردگی الکتروشیمیایی مخازن و لوله های فولادی نگهدارنده اسید سولفوریک غلیظ بکار برده می شود.

   سرعت خوردگی فولاد کربنی و فولاد زنگ نزن بکار گرفته شده در مخازن و لوله­ها تابعی از درجه حرارت و غلظت اسید سولفوریک است. تصویر (1) رفتار فولاد کربنی در معرض درصدهای مختلفی از اسید و درجه حرارت های متفاوت را نشان می­دهد. با توجه به درجه حرارت اسید سولفوریک در خطوط لوله کارخانه مس سرچشمه که بین 109-40 درجه سانتیگراد می­باشد، مقدار نرخ خوردگی فولاد در اسید سولفوریک غلیظ 93 تا 99% بین mpy 50 تا  mpy200 تخمین زده می­شود. 

 

شکل1- نمودار سرعت خوردگی فولاد کربنی در شرایط مختلف دما و غلظت اسید سولفوریک

منحنی­های ارائه شده نشان می­دهند که فولاد در غلظت­های پایین تر از 65 درصد در هر دمایی نمی­تواند کاربری داشته باشد در حالیکه فولاد در غلظت های بالاتر از 70 درصد بسته به درجه حرارت احتمالی می­تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر چه سرعت خوردگی فولاد در حضور اسید سولفوریک غلیظ 98-93 درصد به دلیل تشکیل لایه حفاظتی سولفات آهن بر روی سطح مخزن و در طی تماس اولیه مخزن با اسید ممکن است در مقادیر نسبتاً قابل قبول نگه داشته شود، ولی تلاطم ناگهانی و عدم یکنواختی اسید که به هنگام بارگذاری و تخلیه اسید صورت می­گیرد باعث اضمحلال لایه حفاظتی سولفات شده و نهایتاً تسریع خوردگی را به همراه خواهد داشت. سرعت آزادسازی و آلوده کنندگی یون آهن بستگی به عواملی همچون درجه حرارت، قدرت اسید و نسبت حجم اسید به سطح فولادی در تماس خواهد شد. تحقیقات نشان می­دهد که اگر چه اسید در غلظت های بین 98-93 درصد دارای خاصیت خورندگی کمتری نسبت به غلظت­های پایین تر اسید می­باشد، ولی انحلال آهن در این بازه از غلظت­های بالا نیز متغیر است. بنابراین اسید 98 درصد همچنان خورنده تر از اسید 93 و 96 درصد خواهد بود. ارتباط بین سرعت خوردگی فولاد و مقدار آهن آزاد شده در درجه حرارت محیط در شکل (2) نشان داده شده است.

 

شکل2- تغییرات سرعت خوردگی بر حسب مقدار آلودگی اسید با یون آهن

   این منحنی نشان از تمایل کاهش سرعت خوردگی خوردگی فولاد ار  mpy50 به حدود  mpy30 با افزایش همزمان انحلال آهن تا مقدار ppm 30 در محیط اسید سولفوریک 98 درصد دارد. با این وجود مقدار سرعت خوردگی آهن و آزادسازی آهن از فولاد در اسید سولفوریک 98 درصد حتی در دمای محیط، همچنان بالاتر از مقدار قابل قبول بوده و نیاز به استفاده از روش حفاظت کننده خوردگی جهت بالا بردن خلوص به خوبی احساس می­گردد.

   ویژگی­های بسیار سودمند روش حفاظت آند بالا بردن خلوص اسید سولفوریک به خاطر کاهش قابل توجه سرعت خوردگی تا مقادیر کمتر از mpy 2 می­باشد. بدین ترتیب حفاظت آندی در کاهش آزادسازی یون آهن در مخازن ذخیره فولاد اسیدسولفوریک بسیار موثر بوده و می­تواند مقدار آهن آزاد شده را از حدود 200 ppm -100 به  ppm5-2 برساند. مسئله دیگری که باعث تشویق تولیدکنندگان اسیدسولفوریک می­باشد، خوردگی شیاری دیواره های مخازن به خاطر تصاعد هیدروژن حاصل از واکنش­های خوردگی فولاد می­باشد. خوردگی شیاری معمولاً در نیمه­ی بالای معابر ورود و نازل­ها اتفاق می­افتد و بعضاً باعث ایجاد تخریب­های شدید مانند پارگی و انهدام این مناطق و تحمیل هزینه سرسام آور برای تعمیر و تعویض مخازن می­گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی