هزینه های ناشی از خوردگی (2)
خوردگی، زیانها و روشهای کنترل آن
یکی از مهمترین عوامل تخریب تجهیزات صنعتی، پدیده خوردگی است که به عنوان یکی از زیانبارترین آفتهای صنایع مطرح میگردد. این زیانها به حدی اهمیت دارد که تحقیق در حوزههای مربوط به فناوریهای کنترل خوردگی، بخش عظیمی از پژوهشها و تحقیقات کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است. این مطالعات به تدوین استراتژیها, قوانین، آییننامهها و روشهای مؤثری در زمینه پیشگیری و رفع اثرات خوردگی منجر شده که تحت عنوان "مدیریت خوردگی" مورد مطالعه قرار میگیرند.
در کشور ما نیز به دلیل جایگیری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، در مناطق مستعد پدیده خوردگی, بررسی این پدیده و مدیریت آن، از اهمیت فوقالعادهای برخوردار میباشد: خوردگی، فرآیندی طبیعی است که فلزات را مورد حمله قرار میدهد. از آنجایی که فلزات، مصرف گستردهای در جهان امروزی دارند، خوردگی تبدیل به پدیدهای شده که اطراف ما را احاطه کرده است. وسایل خانه، اتومبیل، تجهیزات صنعتی و لولههای نفت و گاز مورد حمله خوردگی قرار میگیرند و این پدیده ضررهای مالی فراوانی را موجب میگردد.
به عنوان مثال, مساله خوردگی در کشور کانادا در فاصله زمانی ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۶، ۱۰ بار باعث نشتی خطوط لوله و ۱۲ بار باعث انفجار گردیده که از جهاتی اهمیت این موضوع را تا حدی آشکار میسازد. گزارشات خرابیهای حاصل از خوردگی نشان میدهد که علل وقوع این پدیده عمدتاً بر اثر کوتاهیهای مصیبتبار در لولهکشیها و ساخت و نصب تجهیزات میباشد که منجر به انفجار، آتشگرفتن و منتشرشدن مواد سمی در محیط زیست میگردد. علاوه بر آن مخارجی نظیر، جایگزینکردن تجهیزات خورده شده، تعطیلی و خاموشی واحدها بهدلیل جایگزینی تجهیزات خورده شده، ایجاد اختلال در فرآیندها بهدلیل خوردگی تجهیزات و عدم خلوص محصولات فرایندی به دلیل نشت ناشی از خوردگی در اتلاف محصولات مخزنهایی که مورد حمله خوردگی قرار میگیرند، از مهمترین هزینهها و زیانهای حاصل از خوردگی میباشد. ضرر سالانه اثرات خوردگی در ایالات متحده و اروپا حدود ۳.۱ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد میگردد که طبق آمار، خسارات خوردگی که طی ۲۲ سال گذشته در صنایع آمریکا رخ داده، چیزی حدود ۳۸۰ میلیارد دلار میباشد. میانگین سالانه این خسارتها حدود ۱۷ میلیارد دلار است که از کل هزینه سوانح طبیعی از قبیل زلزله، سیل و آتشسوزی در این کشور بیشتر میباشد. از هزینههای فوقالذکر (۳۸۰ میلیارد دلار)، ۷ میلیارد دلار سهم لولههای انتقال مایعات و گازها، ۹.۴۷ میلیارد دلار هزینه خوردگی در واحدهای فراورش و ۶.۸ میلیارد دلار متعلق به صنایع پالایشگاهی و مجتمعهای گاز و پتروشیمی میباشد.
همچنین بنابر آمار ارائه شده ۱۵ تا ۲۰ درصد از نشتیها در تاسیسات صنعت نفت بهدلیل خوردگی میباشد. پژوهشها نشان میدهد با رعایت ضوابط و اصول مربوطه میتوان از ۷۰ درصد این خسارتها جلوگیری کرد. طبق گزارش انستیتو باتل با اعمال ساده دانش و تکنولوژی موجود، از یک سوم هزینههای خوردگی صنایع جلوگیری به عمل میآید. نکته دیگری که غالباً مورد غفلت قرار میگیرد این است که خسارات غیرمستقیم خوردگی در برخی موارد به مراتب بیشتر از خسارات مستقیم آن میباشد. بهعنوان نمونه، تعویض پروانه پمپ سانتریفوژ نه تنها هزینهای برای تعمیر خود قطعه ایجاد میکند، بلکه قطع جریان در فرآیند، باز و بستهشدن پمپ و هزینه دستمزد را نیز بهدنبال دارد. در کنار این خسارات، هدررفتگی و تضییع مواد و آلودگیهای ناشی از آن که در نتیجه خوردگی بهوجود میآید، باعث بروز نتایج وخیمی در رابطه با ایمنی و محیط زیست میگردد. تحلیل دادههای حاصل از ضایعات هیدروکربنها نشان میدهد که خوردگی به لحاظ آماری دومین عامل ایجاد این هدررفتگی میباشد.
اهمیت موارد ذکرشده به حدی است که در قوانین فدرال ایالات متحده، بر لزوم نصب و ارائه راهکارهای کنترل خوردگی بهوسیله متصدیان خطوط لوله تاکید گردیده و عدم پیروی از این قوانین مشمول مجازاتهای مدنی و جنایی شده است. همچنین در سایر صنایع از جمله نفت، گاز و پتروشیمی نیز راهکارهای علمی، تکنولوژیکی و حقوقی جهت جلوگیری از خطرات و هزینههای خوردگی در دست مطالعه و تصویب میباشد. پیشگویی آهنگ خرابی تجهیزات در اثر خوردگی و تخمین هزینههای آن عنصری نامعین است که میتوان با استفاده از سیسستمهای مدیریت خوردگی تا حدودی آن را کنترل نمود. مدیریت خوردگی با هدف صیانت از سرمایه، مسئولیت کنترل خوردگی و روشهای پایش و حفاظت تاسیسات در تمامی جنبهها را جهت پایداری و پویایی بهعهده دارد و همواره از ابزار و روشهای پیشرفته در رسیدن به این مقصود بهره میگیرد. بهوسیله مدیریت خوردگی، فرآیند خوردگی از ابتدای مرحله طراحی تاسیسات تا هنگام سرویسدهی آنها به صورت فعال مدیریت میگردد. به عنوان مثال یک مهندس طراح، از طریق این مدیریت از اطلاعات لازم در زمینه خوردگی برخوردار میگردد تا سازههایی را با عمر مفید و طولانی طراحی نماید یا با استفاده از اطلاعات بهدست آمده از خوردگیهای رخداده در طراحیهای پیشین، مراحل بعدی کار را اصلاح کند.
مدیریت خوردگی به ارائه استراتژیهای پیشگیرانه و برداشتن گامهای راهبردی در دو حوزه فنی و غیرفنی میپردازد. سر فصل¬هایی که در حوزههای غیر فنی به عنوان استراتژیهای پیشگیرانه دنبال میشود به شرح زیر میباشد: ۱) افزایش آگاهی از هزینههای هنگفت خوردگی و صرفهجویی در این هزینهها موجب بهکارگیری صحیح فناوریهای موجود و کاهش هزینهها میگردد. از اینرو, بسیاری از مشکلات خوردگی در نتیجه فقدان آگاهی از مدیریت خوردگی و مسئولیتپذیری اشخاص در تبادل عملیات، بازرسی، تعمیر و نگهداشت سیستم مهندسی میباشد. ۲) تغییر خط مشیها، آییننامهها، استانداردها و شیوههای مدیریتی جهت کاهش هزینههای خوردگی به واسطه مدیریت صحیح خوردگی که به کنترل مؤثر آن میانجامد و باعث اجرای ایمنتر و قابل اعتمادتر عملیات و افزایش عمر مفید تاسیسات و تجهیزات میشود. ۳) اصلاح و تعمیم آموزش کارکنان جهت معرفی و بازشناسی کنترل خوردگی که مستلزم وارد نمودن واحدهای درسی پیشگیری و کنترل خوردگی در برنامههای تحصیلی و مدیریتی میباشد. ۴) تغییر و اصلاح کژاندیشی و باور غلط تسلیمپذیری در مقابل خوردگی و اتخاذ تصمیمهای جدید در راستای جلوگیری از این پدیده.
همچنین استراتژیهای پیشگیرانه در حوزههای فنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار میباشند، برخی از این استراتژیها بدین ترتیب میباشد: ۱) ارتقای روشهای طراحی و استفاده از روشهای طراحی پیشرفته به منظور مدیریت بهتر خوردگی که مانع از بروز هزینههای خوردگی قابل اجتناب میگردد. برای تحقق این راهبرد لازم است روشهای طراحی تغییر کند و بهترین فناوریهای خوردگی در دسترس طراحان قرار گیرد. میزان عملکرد خوردگی نیز در معیار طراحی وارد شده و هزینه طول عمر تجهیزات تجزیه و تحلیل گردد. ۲) ارتقای روشهای پیشبینی عمر تجهیزات و ارزیابی عملکرد آنها از طریق آشنایی با فناوریهای خوردگی جدید. ۳) بهبود فناوریهای خوردگی از طریق تحقیق و توسعه. میتوان با استفاده از مدیریت خوردگی و بهکارگیری روشهای علمی و دستاوردهای جدید تکنولوژی، خوردگی را در بسیاری از صنایع کشور کنترل نمود. این امر مستلزم ایجاد آگاهی و عزم جدی برای پیشگیری و کنترل خوردگی در میان مدیران و کارشناسان میباشد.
نتیجه: با توجه به گستردگی و شرایط خاص جغرافیایی منطقهای که بخش اعظم تاسیسات نفت و گاز کشور در آن قرار دارد، مسئله خوردگی در صنعت نفت ایران از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. اعمال درست و دقیق مدیریت خوردگی و استفاده از تکنولوژیهای جدید در این حوزه میتواند از بروز سالانه میلیونها دلار خسارت به این مراکز جلوگیری کند. اهمیت مسئله خوردگی در صنعت نفت جنبه دیگری نیز دارد؛ تاسیسات نفتی، گازی و پتروشیمیایی کشور در حال توسعه است و لحاظ قواعد مدیریت خوردگی در طراحی و ساخت کارخانجات و تجهیزات مورد استفاده میتواند از بروز خسارات هنگفتی در آینده جلوگیری کند. با وجود اهمیت این مسئله، به نظر میرسد قواعد و قوانین مدیریت خوردگی و استفاده از تکنولوژیهای روز جهت افزایش مقاومت در برابر خوردگی هنوز جای خود را در فعالیتهای اجرایی به شایستگی باز نکرده است و مورد اهتمام جدی قرار نمیگیرد.
بررسی ابعاد این موضوع و اهمیت آن یکی از اقدامات اساسی برای گشودن جایگاه شایسته این پدیده در برنامهریزی فعالیتهای اجرایی است. شناخت اهمیت این مسئله و استراتژی بنگاههای توسعهیافته در این زمینه، میتواند سرفصلی برای حرکت در مسیر رشد تکنولوژی و دانشمدیریت خوردگی باشد. تحلیل موضوع عدم ارایه خسارات خوردگی در ایران : مطالعه هزینههای خوردگی در چند کشور که با تلاشهای گسترده و رسمی و یا تلاشهای غیررسمی و کم¬دامنه انجام شده است، نشان میدهد که هزینههای خوردگی در محدوده 2 تا 5 درصد درآمد ناخالص ملی (GNP) کشورها قرار گرفته است. متاسفانه هنوز در ایران آماری رسمی در مورد هزینههای خوردگی استخراج نشده است. از این رو، سیاستگذاران صنعتی کشور با ابعاد ضررهای اقتصادی این پدیده آشنایی کافی ندارند و ممکن است در سیاستگذاری¬ها به خطا بروند. در این مقاله به لزوم استخراج این آمار و تجربه کشورهای دیگر در این زمینه پرداخته¬ایم و در انتها این سئوال را مطرح کرده¬ایم که متولی استخراج آمار هزینههای خوردگی در کشور چه سازمان یا ارگانی است؟ چرا استخراج آمار هزینههای خوردگی لازم است؟ خوردگی پدیدهای بسیار ناخوشایند است؛ پدیدهای که سرمایههای یک صنعت، انرژی یک کشور و اقتصاد یک ملت را خورده و از بین میبرد. خوردگی پدیدهای است با ابعاد گسترده؛ چراکه هرجا هوا یا مایعی وجود داشته باشد، خوردگی نیز وجود خواهد داشت. پدیدهای که بر اساس آمار رسمی کشورهای پیشرفته معادل دو تا پنج درصد درآمد ناخالص ملی، به اقتصاد آنها زیان وارد میکند. میزان این خسارت به حدی است که اگر استراتژی معقولی در برابر آن اتخاذ نشود، میتواند یک کشور را با مشکل مواجه کند. استخراج آمار هزینههای خوردگی چه فوایدی دارد؟
سه دلیل مهم کشورهای پیشرفته را قانع کرده تا این آمار استخراج کنند.
1) ایجاد پتانسیلهایی برای کاهش هزینهها و کاهش مصرف منابع و انرژی بر اساس گزارشی در انگلستان، میتوان هزینههای خوردگی صنعت حمل و نقل این کشور را حدود 29 درصد کاهش داد. این رقم در صنایع دریایی به میزان 20 درصد و در صنعت نفت و مواد شیمیایی این کشور 8 درصد است. با توجه به آمار ارایهشده در سال 1970، کل هزینه¬های خوردگی در این کشور سالانه حدود 3/1 میلیارد پوند است که میتوان حدود 310 میلیون پوند آن را کاهش داد.
2) بهدست آوردن فاکتورهایی برای کاهش هزینهها با استفاده از گزارش ارایهشده در مورد خوردگی در انگلستان، 16 فاکتور مختلف برای کاهش هزینههای خوردگی استخراج شده است. که بعضی از آن فاکتورها عبارتند از: 1- بهبود طراحی با استفاده از روشهای کنونی؛ 2- افزایش آگاهی صنایع از خطرات خوردگی؛ 3- استفاده از مواد جدید برای کاهش هزینه¬های خوردگی؛ 4- استانداردسازی تجهیزات.
3) اتخاذ استراتژیهایی برای کنترل خوردگی با تکیه بر این آمار می¬توان با تدوین استراتژی برای مبارزه با خوردگی، هزینههای خوردگی را به مقدار زیادی کنترل کرد و کاهش داد. کشورهایی که آمار خوردگی را استخراج کردهاند کشورهای مختلفی مطالعات هزینههای خوردگی را انجام دادهاند. قدیمیترین مطالعه را پروفسور Uhlig در آمریکا در سال 1949 انجام داد. وی کل هزینههای خوردگی را با جمع کردن هزینههای مواد و روشهایی که برای کنترل خوردگی استفاده میشود، بهدست آورد. گزارش سال 1949، با انجام مطالعات ملی در کشورهای ژاپن، آمریکا و انگلستان در سال 1970 پیگیری شد. در سال 1977 در ژاپن بر اساس روش Uhlig و در سال 1978 در آمریکا توسط (Battelle Columbus laboratories and National Bureau of Standards) Battelle-NBS ، مطالعاتی برای برآورد هزینة مستقیم خوردگی با استفاده از مدل اقتصادی Input/Output انجام گرفت. این مدل بعداً در دو کشور دیگر، استرالیا در سال 1983 و کویت در سال 1995، مورد استفاده قرار گرفت. در جدول زیر هزینههای خوردگی کشورهایی که این آمار را استخراج کردهاند، آورده شده است. این آمار نشان میدهد که هزینه ملی خوردگی بین 1.5 تا 5.2 درصد درآمد ناخالص ملی تغییر میکند. کشور سال هزینه خوردگی کل درصد GNP آمریکا 1949 5.5 میلیارد دلار 1/2 هند 1960 320 میلیون دلار ___ فنلاند 1965 54 میلیون دلار ___ آلمان غربی 1967 6 میلیارد دلار 3 انگلستان 1970 1.365 میلیارد پوند 5/3 ژاپن 1974 9.2 میلیارد دلار 8/1 آمریکا 1975 70 میلیارد دلار 2/4 استرالیا 1982 2 میلیارد دلار 5/1 کویت 1995 1 میلیارد دلار 2/5 آمریکا 1998 279 میلیارد دلار 2/3
متولی استخراج آمار هزینه¬های خوردگی کیست؟
ایران کشوری با اتمسفر خورنده و نیمه¬صنعتی است و به احتمال زیاد، درصد هزینه¬های خوردگی نسبت به GDP در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بالاست. متاسفانه در کشوری که دارای ذخایر نفتی زیاد و صنایع مختلف مرتبط با آن است (با توجه به خورندگی بالای نفت ایران)، هنوز آمار رسمی در مورد خوردگی نمی¬توان یافت. انجمن خوردگی که میتواند یکی از متولیان این امر (استخراج آمار هزینه¬های خوردگی) باشد، نتوانسته است به وظیفة خود به خوبی عمل کند و فقط در یک تحلیل ساده، آماری ارایه کرده که آن آمار خود جای تأمل و بحث دارد. استخراج آمار خوردگی در ایران کاری فراتر از این است که فقط از عهده یک سازمان و حتی یک وزاتخانه برآید. در این میان وظیفه وزارت نفت، که حدود 10تریلیون تومان سهم در درآمد ناخالص ملی دارد، بسیار سنگین است. از طرف دیگر، وظیفة وزرات صنایع و معادن نیز که حدود 11تریلیون تومان تولید ناخالص ملی را تحت پوشش دارد نیز بسیار سنگین است؛ ضمن آنکه این وزارتخانه متولی کل صنعت کشور نیز هست. وظیفه وزرات کشاورزی که تولید ناخالص ملی معادل 8 تریلیون تومان را تحت پوشش دارد نیز سنگین است. اما شاید هیچیک از این دستگاهها را به تنهایی نتوان متولی این مهم نمود و همکاری این سه وزراتخانه و حتی ارگانهای دیگر مورد نیاز باشد. به نظر میرسد که سازمانی همچون سازمان بهینهسازی مصرف انرژی نیز باید ایجاد شود که البته با اعمال مدیریت کارآمد و با استفاده از روشهای ترویجی، در جهت کاهش هزینههای خوردگی تلاش کنند؛ این سازمان نیز میتواند در تهیه آمارهای خوردگی کشور نقش مهمی ایفا کند.
مآخذ:
1- مجموعه مقالات دومین همایش خوردگی در صنعت نفت
2- www.chemesteri.net
3- مجله اینترنتی و دانش نامه آزاد ویکی پدیا
نوشته شده توسط حجازی فر
دانلود فایل ورد این نوشتار از اینجا