حفاظت از خوردگی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی

وبلاگ تخصصی خوردگی و حفاظت کاتدی


حفاظت از خوردگی

جهت آموزش و انجام پروژه های حفاظت کاتدی و محافظت از خوردگی با نازل ترین قیمت در سراسر ایران با شماره 09106752588 و 09132050479 (جاوید) تماس حاصل فرمایید.
جهت تحلیل نمودارهای EIS، نایکوئیست، باد (Bode)، تافل و دیگر آزمون های خوردگی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید
جهت ترجمه متون توسط مجرب ترین کادر ترجمه و همچنین انجام پروژه ها و تحقیقات مرتبط با خوردگی و اکسیداسیون، با ایمیل javidparvar@gmail.com مکاتبه فرمایید
برای پاسخگویی به سوالات و مسائل مربوط به خوردگی با ایمیل و شماره تماس های بالا ارتباط برقرار نمایید
جهت همکاری در زمینه های مرتبط با خوردگی (ترجمه، پژوهش، آموزش و همکاری در انجام پروژه ها) رزومه خود را به ایمیل بالا ارسال نمایید.
جهت انجام نگارش، صفحه آرایی، ویرایش و... مرتبط با پایان نامه های دانشجویی با شماره های بالا تماس حاصل فرمایید

پاسخ سوال شما اينجاست(حتما ببينيد)!

وبسايت تخصصي خوردگي

کانال تلگرامي خوردگي

کانال تلگرام خوردگي

خوردگی در صنعت بخار

يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲ ب.ظ

اغلب تصور ما این است که خوردگی فقط دامن گیر فلزات است ولی با توجه به تعاریف زیر می توان آن را در مورد غیر فلزاتی ماننده سرامیک ها , پلاستیک ها , لاسیتک ها و چوب نیز به کار برد .

1- انهدام و زوال یک ماده در اثر واکنش با محیط اطرافش را خوردگی می نامند .

2- از بین رفتن مواد در اثر عواملی که صد در صد مکانیکی نیستند .

3- عکس متالوژی استخراجی .

هزینه یا خسارت مالی ناشی از خوردگی فقط محدود به تعویض یک قطعه نشده بلکه خورده شدن و تعویض خود , عوارض دیگری در پی دارد که به طور غیر مستقیم موجبات افزایش هزینه ها و خسارت را فراهم می کنند .

این عوارض تحت عنوان خسارت های غیر مستقیم شناخته شده و ممکن است به یکی از دلائل زیر باشد :

1) کاهش تولید در اثر تعطیلی و از کار افتادن سیستم ناشی از خوردگی .

2) بالا رفتن هزینه های تعمیر و نگه داری .

3) کاهش کیفیت محصولات در اثر آلودگی ناشی از خوردگی ماشین آلات خط تولید .

4) خسرت ناشی از به هدر رفتن سوخت و انرژی در اثر نشت بخار , آب و یا هوای فشرده از لوله های انتقال خورده شده آنها .

 

 

هزینه و کار زائد فراوان به خاطر لزوم فعالیت بیشتر در ارتباط با ساخت و انبار داری و حمل و نقل انبوهی از قطعات یدکی .

اغلب شرکت ها و صنایع توانایی ارائه آمار و ارقام گزارش شده در مورد هزینه ها و خسارات خوردگی به علت عدم آگاهی مسئولین مربوطه به مراتب پایین تر از ارقام واقعی است . این در حالی است که اغلب کشور های جهان اصلا آماری در مورد خسارت خوردگی منتشر نمی کنند . از جمله این کشور ها می توان کشور خودمان ایران را نام برد . در کشورهای دیگر ست . حال اگر در کل کشور های جهان خسارت ناشی از خوردگی را در نظر آوریم متوجه رقم حیرت آور آن خواهیم شد . توجه به علم و خوردگی و روش های پیش گیری از آن می تواند به میزان قابل ملاحظه ای خسارت را کاهش دهد . که در این صورت شاهد تاثیر شگرف آن بر اقتصاد دنیا خواهیم بود .

خلاصه این که وجود چنین مخارجی , لزوم توجه و عنایت بیشتر به علم خوردگی و صرف اندکی از هزینه های یاد شده برای جلو گیری از صدمات و خسارات بیشتر را توجیه می نماید .

به ندرت می توان گفت که خوردگی یک پدیده سودمند و مفید است . در اینجا چند مورد نادر از مزایای خوردگی یاد می شود .

انبساط ناشی از نباشته شدن محصولات خوردگی در پیچ و مهره ها سبب محکم تر شدن و جلوگیری از شکل شدن در حین کار آن ها می شود , پدیده ای که ناشی از آن کمتر از مزایایش نیست .

عمده ترین کاربرد مفید خوردگی در ساخت باطری می باشد . یک نوع باطری ساخته شده است که می تواند تاثیر عمیقی در صنعت جامعه بگذارد . این باطری به طور ساده ای از یک پیل خوردگی که در آن آلومینیوم عمیقی در صنعت و جامعه بگذارد . این باطی به طور ساده ای از یک پیل خوردگی که در آن آلومینیوم در آب نمک حل می شود , تشکیل شده است . که می تواند برای اتومبیل ها خیلی مناسب بشد . این باطری می تواند انرژی لازم برای جندین کیلومتر مسافرت را تامین کند و پس از فواصل نسبتا طولانی و مسافرت فقط با تعویض ورق آلومینیوم در باطری اتومبیل دوباره قادر خواهد بود مسافت های زیادی را طی کند .

یک روش برای بریدن فولاد غوطه ور شده در آب دریا ابداع شده است . در ابتدا این کار به عنوان یک روش برای جلوگیری از انتشار پیشروی ترک پیشنهاد شده بود . این روش جدید شامل یک الکترود استوانه ای تو خالی فلزی چرخان می باشد که لبه های أن دارای ذرات ساینده غیر هادی نمی باشد و با فشار یک فنر بر روی سطح فلزی که قرار است بریده شود فشرده می شود در اینجا الکترود یا همان ابزار برشی نسبت به فولاد کتد قرار داده می شود . آب دریا هم به عنوان الکترولیت و هم به عنوان خنک کنند عمل می کند . سوراخ ایجاد شده می تواند 10 میلی متر یا بیشتر قطر داشته باشد . سطوح ایجاد شده در اثر برش کاملا صاف و عاری از تنش باقی مانده خواهد بود و نتیجه  انیکه سوراخ مزبور بدون ایجاد خطر در جلوی هر ترکی که زده شود , آن را کور نموده و از ادامه و رشد آن نیز جلوگیری خواهد نمود . در واقع این کار جایگزینی سوراخ کاری معمولی با مته شده و خیلی بی خطر تر از آن روش می باشد . زیرا در روش قدیمی در اثر عمل برش مکانیکی ممکن است ترک های ریز جدیدی در حین کار ایجاد شده و خودشان منابع جدیدی برای انتشار ترک کردند.

 منبع: http://masoodvahidi.blogfa.com/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی